Výukový software a jeho využití v hodinách českého jazyka na 2. stupni ZŠ
Abstrakt
Počítače v dnešní době patří k základnímu vybavení každé školy, bohužel velmi často s nimi žáci pracují jen v rámci hodin výpočetní techniky a učitelé ostatních předmětů je z různých důvodů nechtějí používat. Výukové programy svou historií sahají do 60. let minulého století. I přes svou historii a vývoj, kterým prošly, jsou přehlíženým zdrojem nových informací, novým způsobem opakování a také testování.
Teoretická část práce je zaměřena na definování výukových programů. Další část je věnována charakteristice výukových programů a jejich historii. Poslední část se zabývá vyučovacím zásadami a klíčovými kompetencemi.
Kvantitativní výzkum byl zaměřen na zjištění využití výukových programů na základních školách v Jihočeském kraji. K výzkumu byla použita metoda e-mailového dotazování a byly využity otázky uzavřené i otevřené.
Cílem výzkumu bylo zmapovat využití výukových programů na základních školách a dále také názory učitelů na kvalitu jimi využívaných programů. Hypotézy nebyly stanoveny. Výsledky výzkumu byly dále použity v další praktické části práce.
Programy, které z výzkumu vyšly jako nejpoužívanější, byly podrobeny analýze a byla zjišťována jejich kvalita a efektivnost vzhledem k didaktickým zásadám a klíčovým kompetencím.
Poslední část je věnována praktickým ukázkám využití výukových programů v hodinách českého jazyka na základní škole.
Diplomovou práci na téma ‚qVyužití výukových software v hodinách českého jazyka na 2. stupni Základní školy'' jsem si vybrala proto, že této problematice není věnován dostatečný prostor a neexistuje žádný návod pro učitele a rodiče, jak vybírat vhodné programy pro své žáky a děti.