Integrace dětí v MŠ a handicapovaných dospělých
Abstrakt
Cíl práce: Upozornit na moţnosti rozvoje schopnosti respektování odlišností u dětí předškolního věku formou setkávání s mentálně postiţenými dospělými osobami.
V teoretické části se zaměřím na objasnění pojm? respektování odlišností, komunikaci mezi lidmi, integraci handicapovaných jedinc?, dramatickou výchovu u lidí s mentálním postiţením a u dětí v MŠ.
V praktické části popíši ojedinělý projekt, kdy se setkávají děti z MŠ s lidmi s mentálním postiţením formou divadla připraveného speciálně pro MŠ, zaměřený na propojení dvou odlišných svět?, na odstranění případných bariér společným hraním pohádek, komunikaci mezi dětmi a dospělými a respektování odlišností postaveném na proţitkovém učení a vzájemném proţívání radosti při setkání.
Metody: Bylo provedeno dotazníkové šetření v MŠ, kde bylo dětem hráno divadelní pásmo pohádek herci s mentálním postiţením. Dotazovány byly učitelky těchto mateřských škol. Dále byla pouţita metoda pozorování a experimentu pro srovnání jednotlivých MŠ v pohledu na divadlo hrané herci s handicapem učitelkami i dětmi. A tento zp?sob integrace je prezentován formou DVD záznamu, z divadelních představení, který je přiloţen na konci práce.
Výsledky: Z výsledk? šetření bylo zjištěno a potvrzeno učitelkami mateřských škol, ţe formou divadelního setkávání je moţné a vhodné integrovat handicapované dospělé a děti z MŠ. Přínos tohoto setkávání má dle dotázaných učitelek smysl i do budoucnosti.