Percepce seniorů dětmi mladšího školního věku (6-8 let)
Abstrakt
Diplomová práce je zaměřena na percepci seniorů dětmi mladšího školního věku (6-8 let). Práce zjišťuje, jak si děti mladšího školního věku seniory představují, jak seniory vnímají a jaké vlastnosti jim přisuzují. Teoretická část je rozdělena na tři kapitoly. Nejdříve je vymezen pojem mladší školní věk, jsou popsány jeho charakteristiky a také interpersonální vztahy mezi dětmi, vztahy k rodičům a zejména vztahy dětí k prarodičům. Druhá kapitola se věnuje charakteristice stáří, rolí seniora v rodině a především jeho vztahu k vnoučatům. Dále je popsán postoj společnosti ke stáří. Poslední kapitolou teoretické části jsou metody sběru dat, kresba a rozhovor, které byly použity pro výzkum v praktické části. Praktická část se věnuje výtvarnému zpracování seniorů dětmi a sledování výskytu jednotlivých atributů stáří v dětských kresbách. Následně jsou zkoumány postoje dětí ke starým lidem prostřednictvím rozhovoru.