Genderové rozdíly v interakčních stylech pedagogů ZŠ při řízení výuky
Abstrakt
Diplomová práce má teoreticko-empirický charakter. Je zaměřena na problematiku genderových rozdílů v interakčních stylech pedagogů ZŠ při řízení výuky. Teoretická část práce popisuje tři tématické okruhy : gender, komunikace a řízení třídy. První část zaměřená na gender popisuje jednotlivé teorie genderu, socializaci genderu, pohlavní rozdíly a gender ve společnosti a škole. V druhé části zaměřené na komunikaci je pozornost věnována teoriím komunikace, komunikaci ve vyučování, komunikaci dle transakční analýzy a pojetí her. V závěru teoretické části jsou vymezeny interakční styly učitele a dále je popisováno řízení třídy se zaměřením na autoritu, kázeň, motivaci a hodnocení.
Praktická část představuje výsledky kvalitativního výzkumu na základě zakotvené teorie, při kterém byla použita metoda zúčastněného pozorování. Získané údaje objasňují souvislosti mezi genderem a interakčním stylem.