Podněcování aktivity žáků na SŠ ve výuce německého jazyka
Abstrakt
Tato diplomová práce se zabývá aktivizační činností učitele, která má vliv na podněcování aktivity žáků ve výuce německého jazyka na středních školách v Jihočeském kraji. Německý jazyk byl záměrně zvolen, protože ve výuce cizích jazyků je nejdůležitější, aby učitel velmi často zapojoval žáka do komunikace. Žák musí být velmi aktivní, aby si cizí jazyk osvojil. Práce se dělí na část teoretickou a výzkumnou.
Cílem práce je uvést, jakými způsoby učitelé podněcují aktivitu žáků ve výuce německého jazyka. Důležité je také zjistit, zda existuje vztah mezi aktivizační činností učitele a aktivitou žáka ve výuce. Tento vztah zjistíme na základě statistických výpočtů. Mezi metody kvantitativně orientovaného výzkumu patří metoda standardizovaného pozorování, která byla použita právě pro toto zkoumání. Jedná se konkrétně o interakční analýzu. Pro činnost učitele je užit Flandersův pozorovací systém a činností žáka se zabývá Taberův pozorovací systém
Jsou zde popsány způsoby a metody, kterými lze žáka podnítit, aby byl aktivní. Podstatný je i vztah aktivity a samostatnosti, který je zde také blíže uveden. Tato práce nám má posloužit v tom, jak můžeme ve vyučovací hodině žáky podnítit, aby byli aktivní.