Možnosti přijetí žáka s tělesným postižením v doprovodu asistenčního psa do základních škol v Plzeňském kraji
Abstrakt
Práce se zabývá možnostmi integrovaného vzdělávání žáka s tělesným postižením v doprovodu asistenčního psa v základních školách v Plzeňském kraji. Teoretická část popisuje tělesná postižení, inkluzívní vzdělávání, historii přístupu ke vzdělávání žáků se zdravotním postižením v ČR a právní úpravu integrace a inkluze. Dále charakterizuje význam asistenčního psa pro žáka s tělesným postižením a jeho rodinu, podrobně vysvětluje způsob výchovy, výcviku a předávání asistenčního psa.
Praktická část obsahuje výsledky dotazníkového šetření v základních školách Plzeňského kraje orientovaného na ředitele škol, jako osoby plně kompetentní při rozhodování o přijetí žáka s tělesným postižením v doprovodu asistenčního psa do školského zařízení. Pozitivní přístup k přítomnosti asistenčního psa ve škole mají častěji ředitelé, kteří jsou dostatečně informování o problematice asistenčních psů z přednášek a veřejných ukázek práce psa. Rozhodování o povolení vstupu asistenčního psa do budovy školy dále ovlivňují sociálně psychologické faktory.