Magické čtverce a křížové součty na ZŠ s podporou počítače
Abstrakt
Didaktické materiály se vyvíjejí spolu s prostředky, které jsou dostupné pro jejich použití. Obnovují se a přinášejí s sebou nové pohledy na základy pedagogiky. Tato diplomová práce si klade za cíl vytvořit a poté zhodnotit nové didaktické materiály. Jejich základem jsou příklady na křížové součty a magické čtverce. Vytvořené materiály mají být zasazené do současné hodiny matematiky, kde se setkáváme jak s klasickými prostředky jako je psaní na papír, tak s moderními jako je počítač.
První kapitola se věnuje teoretickému uvedení aspektů této práce. Jsou
představeny křížové součty a magické čtverce, aby byla získána základní představa o jejich matematických vlastnostech, které jsou nezbytné pro tvorbu uvedených materiálů. V případě magických čtverců je uvedena jejich historie, jejich vztah k jiným oblastem lidského bytí jako je umění, psychologie nebo zábava a také několik způsobů jejich konstrukce. Je představen současný didaktický přínos křížových součtů a čtverců z hlediska kompetencí pro matematické osnovy druhého stupně základního školství. Je uveden přehled didaktických prostředků, které se v současnosti nejvíce používají v hodinách matematiky, a které poslouží jako médium pro vytvořené materiály, pracovní listy, počítače a interaktivní tabule.
V druhé části je prostudováno téma křížových součtů a magických čtverců
ve vzdělávání v České republice a to ve vzdělávacích prostředcích jako jsou učebnice a digitální média, které jsou k dispozici na internetu a mají vzdělávací cíl. Také jsou prostudovány materiály existující ve vzdělávací síti v jiné zemi, ve Španělsku, které jsou k dispozici na internetu.
Dále jsou představeny pracovní listy v papírové a elektronické podobě a statistická studie, která se snaží ověřit jejich využití v současném vzdělávacím systému jak v České republice, tak i v jiných blízkých zemích, konkrétně ve Španělsku,
a jejich didaktickou a motivační hodnotu pro studenty.