Výchovné a vzdělávací funkce veřejnoprávního rozhlasu
Abstrakt
Předkládaná rigorózní práce analyzuje výchovné a vzdělávací aspekty vysílání veřejnoprávního Českého rozhlasu se zaměřením na oblast vyhrazenou primárně vzdělávacím pořadům, cyklům, seriálům případně celým programovým okruhům s tematikou literární a jazykovou. Zjištěné závěry jsou konfrontovány se situaci ve stabilizovaném mediu veřejné služby (BBC) a v mediu, jez se nachází přibližně ve stejném stupni rozvoje jako veřejnoprávní sektor v České republice (jihoafrická stanice Radio Safm 104-107). Cílem je zjistit, jak rozhlas veřejné služby v současném společenském kontextu definuje své výchovné a vzdělávací funkce, do jakých typů mediálních produktů (primárně definovaných literární či jazykovou tematikou) se promítají a s jakým ohlasem. Součástí analýzy je rozbor vybraných mluvních aktů zjišťující, zda obsahem i formou reflektuji základní pravidla úspěšné komunikace zejména ve vztahu k mladé generaci. Tyto poznatky slouží jako východisko pro praktickou aplikaci v oblasti mediální výchovy (manipulativní aspekty vlivu medii). Práce má přispět k poznání i praktickému využití výchovných a vzdělávacích funkci veřejnoprávních médii jako nedílné součásti mediální gramotnosti.