Vliv environmentální výchovy na utváření základů ekogramotnosti u dětí předškolního věku
Abstrakt
Abstrakt
Hlavním cílem práce bylo ověřit účinnost cíleně prováděné environmentální výchovy v mateřské škole, její vliv na utváření základů ekogramotnosti dětí v předškolním věku. Sledovány byly poznatky o přírodě, změny v chování a jednání dětí a postupné vytváření vztahů k životnímu prostředí. V teoretické části jsou vysvětleny pojmy ekologie, environmentální/ekologická výchova, ekogramotnost, globální výchova a výchova k udržitelnému rozvoji. V praktické části byl vypracován a realizován třídní vzdělávací program složený z šesti integrovaných tematických celků zaměřených na environmentální výchovu. Pozorováním a rozhovory s dětmi bylo zjištěno, že cíleně prováděná environmentální výchova měla kladný vliv na utváření vztahů k přírodě, podnítila zájem dětí o přírodovědné činnosti, rozšířila povědomí a znalosti o životním prostředí a vytvořila základy vhodných postojů a hodnot vedoucí k udržitelnému rozvoji.