Hra předškolního dítěte
Abstrakt
Bakalářská práce se zabývá tématem hry dítěte v předškolním věku. V teoretické části se práce zaměřuje na dítě v předškolním věku, a to z hlediska jeho vývoje, a také popisuje nejdůležitější moment v tomto věku, a sice nástup dítěte do mateřské školy a socializaci dítěte v mateřské škole. Dále charakterizuje význam hry a popisuje různé druhy a podoby hry. Hra se také u dětí mění v závislosti na různém mentálním postižení, např. autismu, mentální retardaci nebo syndromu ADHD. Hra se hojně využívá i jako účinná terapeutická metoda v práci s dětmi. Praktická část se zaměřuje na výzkum hry v domácím prostředí a v prostředí mateřské školy. Na základě pozorování pěti dětí při jejich hře v mateřské škole a následném rozhovoru s matkami těchto dětí se sledovalo, jak se hra dětí liší v obou typech tohoto prostředí. Hru těchto konkrétních dětí ovlivňovaly i různé determinanty, a to sourozenecké seskupení, ve kterém dítě vyrůstá, vliv televize a počítačových her a nástup dítěte do mateřské školy. Sourozenecké seskupení výrazně ovlivnilo výběr herního partnera u dítěte ke hře v mateřské škole, sledování televize ani počítačové hry dítě nijak neinspiruje v jeho hře a nástup do mateřské školy pozitivně ovlivnil sociální chování dítěte, ale přímý vliv na hru neměl. Z výsledků výzkumu vyplývá, že změna prostředí resp. domácího prostředí a prostředí mateřské školy nemá konkrétně u pěti zkoumaných dětí žádný vliv na výběr způsobů hry, ani na volbu hraček. Z toho lze usuzovat, že jakmile si dítě nějaký způsob hry oblíbí, nezáleží mu na aktuálním herním prostředí.