Proměny učebnic občanské výchovy na přelomu 80. a 90. let 20. století
Abstrakt
Diplomová práce se zabývá analýzou učebních osnov, plánů a učebnic občanské nauky, později občanské výchovy pro základní školy, na přelomu osmdesátých a devadesátých let 20. století.
Cílem této práce je problematika způsobu pojetí výuky dnešní občanské výchovy v období socialistického zřízení tehdejší Československé republiky a zaznamenání revolučního roku 1989, jehož události způsobily politický a ideologický převrat nastolením demokratického zřízení. V práci dochází k analýze učebnic a učebních osnov z tohoto období. Práce je rozdělena do dvou částí, které na sebe volně navazují.
V teoretické části diplomové práce dochází k obecnému vymezení pojmu školní učebnice, kde se zaznamenávají funkce, pojetí, struktury, významy, postavení, výzkumy a výzkumné metody podle nejrůznějších pedagogických autorů, kteří se analýzami školních učebnic zabývali. Tato část je v užší míře doplněna o různé postřehy a komentáře autora práce.
Praktická část diplomové práce je založena na detailnější analýze učebnic a učebních osnov občanské výchovy, která je zakomponována do doby dvou historických epoch naší země, a to končícího socialismu a utvářející se demokracie. V práci jsou zaznamenány jednotlivé tematické celky předmětu, které jsou autory tehdejších osnov zahrnuty do výuky příslušných ročníků základní školy. Zkoumá se zde vhodnost, časové zařazení a podobnost vyučovací látky v období socialismu s obdobím demokratického zřízení našeho státu. Výzkumnou složku tvoří dotazníkové šetření práce, kde jsou respondenty učitelé tehdejší i dnešní občanské výchovy. Zaznamenávají se zde těžkosti pedagogů a nelehký způsob transformace tohoto předmětu ze socialistické epochy do nynější demokratické, dále se zde zkoumá problematika učebnic a učebních osnov. V praktické popisné části se rozebírá skladba učebnic, náročnost učiva pro žáka, grafická a motivační podoba učebnic, výchovně vzdělávací cíle a způsob výkladu učebnicové látky žákům.