Použití sémantického diferenciálu při hodnocení výuky na ZŠ
Abstrakt
Jednou z metod získávání dat v psychologii je metoda sémantického diferenciálu. Použití sémantického diferenciálu je velmi rozsáhlé, tato metoda se hojně využívá v oblasti výzkumu osobnosti, klinické psychologii, psychologii trhu a marketingu. V posledních letech se tato metoda začíná uplatňovat i oblasti pedagogického výzkumu, pedagogické psychologii. Širší využití naráží na problematiku velkého množství dat získaných touto metodou. V disertační práci jsou uvedeny některé možnosti sestavení dotazníku s ohledem na výběr bipolárních adjektiv, reprezentujících hodnotící dimenzi, dimenzi aktivity a potence z hlediska reprezentativnosti a relevantnosti. Byla vytvořena sada nástrojů pro automatické generování sestavy dotazníků. Byly vytvořeny technické podpory sběru dat a jejich následného vyhodnocení a vizualizaci metody sémantického diferenciálu.
Tyto postupy byly využity v rámci projektu zavádění výuky matematiky v angličtině na základních školách. U sémantického diferenciálu byly do analýzy globální podobnosti experimentálně aplikovány další možnosti výpočtu a vizualizace ze shlukové analýzy a byla ověřena jejich použitelnost.