Osobní příběh učitelky mateřské školy a její profesní kompetence
Abstrakt
Cílem bakalářské práce bylo zjistit, jak se vyvíjela cesta současně žijící učitelky mateřské školy, která svou pedagogickou prací příznivě ovlivňuje nejen činnost dětí, ale i pomáhá pedagogům v jejich práci naplňovat poslání učitelky mateřské školy. V teoretické části jsou definovány pojmy osobnost předškolního pedagoga, vlivy dědičnosti, výchovy a prostředí, které působily na kompetence pedagogů. Dále jsou popsány kompetence předškolních pedagogů, profesní identita učitele, profese učitele po roce 1989 a vzdělávání předškolních pedagogů. Praktická část mapuje cestu současně žijící učitelky mateřské školy od dětství po současnost. V rámci kvalitativního šetření byl veden rozhovor s učitelkou mateřské školy v Klatovech Mgr. Hanou Švejdovou, který je doplněný třemi dalšími rozhovory s lidmi z jejího okolí. Poznatky a informace týkající se výzkumných otázek jsou shrnuty v diskuzi z v závěru bakalářské práce.