Učitel a učebnice: užívání učebnic v hodinách anglického jazyka na druhém stupni základní školy
Abstrakt
Diplomová práce "Učitel a učebnice: užívání učebnic v hodinách anglického jazyka na druhém stupni základní školy" se v rovině teoretické zabývá obecnou rolí učitele a učebnice v procesu výuky se zaměřením na specifické charakteristiky výuky anglického jazyka na druhém stupni základní školy. Úvodní kapitola teoretické části práce je věnována definici učebnice a jejímu odlišení od ostatních materiálních prostředků používaných při vyučování. Součástí této kapitoly je také popis obecné struktury, obsahových vlastností a funkcí školní učebnice, které slouží jako východisko pro krátké zhodnocení specifických rysů učebnic anglického jazyka. Druhá kapitola teoretické části práce se zaměřuje na osobnost učitele, jeho pedagogické kompetence a role v procesu vzdělávání a zmíněny jsou stručně specifika učitele cizích jazyků.
Praktická část práce popisuje výzkum užívání učebnic učiteli, který vychází z přímého pozorování výuky a z dotazníkového šetření. Cílem výzkumu je zjistit, jaký prostor ve výuce anglického jazyka věnují učitelé práci se základní učebnicí v porovnání s aktivitami bez učebnice nebo s jinými textovými prostředky. V souvislosti s tímto výzkumem také zjišťujeme, jestli se míra a způsoby užívání základní učebnice v hodinách anglického jazyka na druhém stupni základní školy liší u učitelů aprobovaných a neaprobovaných a u učitelů s různou délkou praxe.
Hlavním cílem diplomové práce je přiblížit fungování učebnice v procesu výuky anglického jazyka z pohledu učitele.