Škola očima dětí - očekávání a/vs. realita
Abstrakt
Cílem této bakalářské práce bylo zjistit, jaké představy o škole mají děti před
zahájením školní docházky, a jak tyto děti vnímají školní realitu po několika měsících od
nástupu do první třídy. Teoretická část obsahuje kapitolu věnující se předškolnímu věku se
zaměřením na procesy, které se podílejí na utváření a vyjadřování představ dětí. Další
kapitola se věnuje představám dětí o škole. Dotýká se hry na školu, do které se představy
promítají, shrnuje současné poznatky o těchto představách a výsledky výzkumu D.
Voříškové (2010), které budou použity v závěrečné diskuzi. Dále se teoretická část
zabývá mladším školním věkem s důrazem na vstup dítěte do školy, kde okrajově
zmiňuje také proces motivace a hodnocení ve škole, které mohou ovlivnit vztah dítěte
ke škole. Jako samostatná kapitola je uvedena kresba dětí, prostřednictvím níž
můžeme sledovat představy i vnímanou realitu školního života. Praktická část je
rozdělena do dvou částí a v úvodu obsahuje popis použitých metod. Pro výzkum představ
předškolních dětí o škole byly použity tyto metody: rozhovory, kresba, projektivní karty emocí
a pozorování hry na školu. Prostřednictvím těchto metod byly zjištěny klíčové kategorie, které
se objevují v představách předškolních dětí o škole a ty byly prezentovány. Pro zjišťování
vnímání školní reality očima čerstvých školáků byly použity tyto metody: rozhovory, kresba a
projektivní karty emocí. Poté byly prezentovány klíčové kategorie vztahující se ke vnímání
školního prostředí očima žáků. Výsledky obou částí výzkumu byly následně porovnány mezi s
sebou a také s dostupnými poznatky v této oblasti.