dc.contributor.advisor | Franclová, Marta | |
dc.contributor.author | Suchardová, Lenka | |
dc.date.accessioned | 2021-12-08T09:28:15Z | |
dc.date.available | 2021-12-08T09:28:15Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.date.submitted | 2015-04-01 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/31856 | |
dc.description.abstract | Cílem této bakalářské práce bylo zjistit, jaké představy o škole mají děti před
zahájením školní docházky, a jak tyto děti vnímají školní realitu po několika měsících od
nástupu do první třídy. Teoretická část obsahuje kapitolu věnující se předškolnímu věku se
zaměřením na procesy, které se podílejí na utváření a vyjadřování představ dětí. Další
kapitola se věnuje představám dětí o škole. Dotýká se hry na školu, do které se představy
promítají, shrnuje současné poznatky o těchto představách a výsledky výzkumu D.
Voříškové (2010), které budou použity v závěrečné diskuzi. Dále se teoretická část
zabývá mladším školním věkem s důrazem na vstup dítěte do školy, kde okrajově
zmiňuje také proces motivace a hodnocení ve škole, které mohou ovlivnit vztah dítěte
ke škole. Jako samostatná kapitola je uvedena kresba dětí, prostřednictvím níž
můžeme sledovat představy i vnímanou realitu školního života. Praktická část je
rozdělena do dvou částí a v úvodu obsahuje popis použitých metod. Pro výzkum představ
předškolních dětí o škole byly použity tyto metody: rozhovory, kresba, projektivní karty emocí
a pozorování hry na školu. Prostřednictvím těchto metod byly zjištěny klíčové kategorie, které
se objevují v představách předškolních dětí o škole a ty byly prezentovány. Pro zjišťování
vnímání školní reality očima čerstvých školáků byly použity tyto metody: rozhovory, kresba a
projektivní karty emocí. Poté byly prezentovány klíčové kategorie vztahující se ke vnímání
školního prostředí očima žáků. Výsledky obou částí výzkumu byly následně porovnány mezi s
sebou a také s dostupnými poznatky v této oblasti. | cze |
dc.format | 71 s. (118 326 znaků) | |
dc.format | 71 s. (118 326 znaků) | |
dc.language.iso | cze | |
dc.publisher | Jihočeská univerzita | cze |
dc.rights | Bez omezení | |
dc.subject | mladší školní věk | cze |
dc.subject | představy dětí | cze |
dc.subject | předškolní věk | cze |
dc.subject | vnímání školy | cze |
dc.subject | vstup dítěte do školy | cze |
dc.subject | early school age | eng |
dc.subject | children's ideas | eng |
dc.subject | preschool age | eng |
dc.subject | perception of the school | eng |
dc.subject | school
entrance | eng |
dc.title | Škola očima dětí - očekávání a/vs. realita | cze |
dc.title.alternative | School Through the Eyes of Children: Expectations and/vs. Reality | eng |
dc.type | bakalářská práce | cze |
dc.identifier.stag | 37970 | |
dc.description.abstract-translated | The aim of this bachelor thesis is to find out what ideas children have about a
basic school before starting it and how these children perceive the reality of school
after a few months of attending the first grade. The theoretical part contains a chapter
devoted to preschool age with the focus on processes, that are involved in forming
and expressing these ideas. Next chapter is devoted to children's ideas about the basic
school. This chapter mentions a school game, in which we can observe these ideas. It
also summarizes current knowledge about these ideas and results of Voříšková´s
research, that is used in the final discussion. The chapter about early school age is
focused on the school entrance. Procceses of motivation and evaluation are
mentioned there too because they can affect children´s perception of the school. A
seperate chapter is devoted to the children´s game, in which we can observe the ideas
and perceiving the reality of school too. The practical part is divided into two parts and
the introduction contains a description of the methods used. The methods used for
the pre-school-children ideas research were: interviews, drawing, projective emotion
cards and the observation of their school games. Key categories were identified and
presented within these methods. To determine the perspective of school-children
following methods were used: interviews, drawing and projective emotion cards. Then
key categories were presented again, they are also related to students' perceptions of
the school environment. The results of both parts of studies are compared and
available to the field of child psychology. | eng |
dc.date.accepted | 2015-04-23 | |
dc.description.department | Pedagogická fakulta | cze |
dc.thesis.degree-discipline | Učitelství pro mateřské školy | cze |
dc.thesis.degree-grantor | Jihočeská univerzita. Pedagogická fakulta | cze |
dc.thesis.degree-name | Bc. | |
dc.thesis.degree-program | Specializace v pedagogice | cze |
dc.description.grade | Dokončená práce s úspěšnou obhajobou | cze |