Grafická motorika předškolních dětí a její rozvoj před nástupem do školy
Abstrakt
Bakalářská práce se zabývá grafickou motorikou předškolních dětí a jejím
rozvojem před nástupem do školy. Cílem práce je zachycení a rozvoj úrovně
grafomotorických dovedností a prokázání pozitivního dopadu preventivně -
stimulačního programu na úroveň grafomotorických dovedností předškolních dětí.
Práce je rozdělena do dvou základních částí. První část vymezuje teoretické poznatky, druhá část je praktická.
Teoretická část se zabývá vývojovým obdobím předškolního dítěte, kresebným
projevem, motorickými schopnostmi zaměřenými na oblast hrubé a jemné motoriky,
grafomotoriky, senzomotoriky, vizuomotoriky a audiomotoriky. Dále správnými
pracovními návyky při kreslení a psaní jako je poloha těla, uvolnění ruky, úchop a výběr psacího náčiní. Rozebírá také problematiku školní zralosti a připravenosti dítěte.
Praktická část se skládá ze dvou částí. První částí je vypracování metodického
materiálu preventivně stimulačního programu rozvoje grafomotoriky předškolních
dětí. Druhá část je zaměřena na zjištění úrovně grafomotorických dovedností vybrané skupiny dětí v mateřské škole před zahájením a po ukončení práce s programem.
K výzkumu byly použity metody pozorování a rozhovor. Ze zjištěných poznatků jsou pak vytvořeny závěry pro další praxi.