Ideální učitel v pohledu žáků 2. stupně základních škol
Abstrakt
Diplomová práce je zaměřena na problematiku ideálního učitele a toho, jak jsou
učitelé vnímáni svými žáky, jaké jsou rozdíly ve vnímání žáků v kontrastu s teoretickými
předpoklady a případně také rozdíly z pohledů chlapců a dívek. Cílem diplomové práce je
zjistit, jak si žáci základních škol představují ideálního učitele.
Práce je rozdělena na část teoretickou a na část výzkumnou. Teoretická část se nejprve
věnuje tomu, jaké jsou předpoklady pro práci pedagoga a následně sleduje jeho kompetence,
které jsou pro jeho práci nezbytné a které by měly být základem toho, aby bylo možné hovořit
o učiteli jako o ideálním. Teoretická východiska jsou určena pro následné srovnání se
zjištěními uvedenými v praktické části.
Výzkumná část prezentuje výsledky dotazníkového šetření, které bylo provedeno ve
dvou vybraných základních školách, konkrétně na jejich druhém stupni. Dotazníkové šetření
určuje názory žáků na ideálního učitele a na vlastnosti, které by takový ideální učitel měl
zastupovat.