dc.contributor.advisor | Rohrauer, Leona | |
dc.contributor.author | Žemličková, Radka | |
dc.date.accessioned | 2021-12-08T09:39:25Z | |
dc.date.available | 2021-12-08T09:39:25Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.date.submitted | 2015-01-05 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/32157 | |
dc.description.abstract | Tato diplomová práce je zaměřena na kolokace, tj. opakovaně se vyskytující kombinace slov. Hlavní důraz je položen na lexikálních kolokacích, které jsou vytvářeny českými studenty anglického jazyka chybně. Teoretická část se zakládá na popisu kolokací jako lexikálního jevu a klasifikací kolokací. V teoretické části je také stručně zmíněn přístup k problematice výuky kolokací ve školách. V praktické části je zkoumáno 200 kolokací nasbíraných z esejí studentů anglického jazyka. Vzorky jsou analyzovány a popsány vzhledem k typu restrikce, semantické transparence a slovního druhu. U chybně utvořených kolokací je zmíněna možná příčina nesprávného vytvoření dané kolokace a je uvedena správná kombinace nebo nejpodobnější ekvivalent. Výsledky jsou prezentovány v tabulkách. | cze |
dc.format | 81 s. (135 608 znaků) | |
dc.format | 81 s. (135 608 znaků) | |
dc.language.iso | eng | |
dc.publisher | Jihočeská univerzita | cze |
dc.rights | Bez omezení | |
dc.subject | kolokace | cze |
dc.subject | chyby | cze |
dc.subject | lexikální kolokace | cze |
dc.subject | semantická transparence | cze |
dc.subject | restrikce | cze |
dc.subject | collocation | eng |
dc.subject | error | eng |
dc.subject | lexical collocations | eng |
dc.subject | semantic transparency | eng |
dc.subject | restriction | eng |
dc.title | Lexical Collocation Errors in English Produced by Czech Learners of English | cze |
dc.title.alternative | Lexical Collocation Errors in English Produced by Czech Learners of English | eng |
dc.type | diplomová práce | cze |
dc.identifier.stag | 31065 | |
dc.description.abstract-translated | This diploma thesis is focused on collocations, i.e. repeatedly occurring combinations of lexical items. Main emphasis is put on lexical collocations produced incorrectly by Czech learners of English. The theoretical part of the thesis deals with various definitions describing this lexical phenomenon and with classification of collocations. A brief mention of the attitude to teaching collocations at schools is made, too. In the practical part, 200 collocations gathered from essays written by L2 learners of Czech secondary grammar schools are analysed as for a type of a restriction, semantic transparency and a part of speech. With erroneously produced collocation, an attempt to explain the cause leading to error is made and the correct combination or its closest equivalent is adduced. The results are presented in tables. | eng |
dc.date.accepted | 2015-02-03 | |
dc.description.department | Pedagogická fakulta | cze |
dc.thesis.degree-discipline | AJn-NJn | cze |
dc.thesis.degree-grantor | Jihočeská univerzita. Pedagogická fakulta | cze |
dc.thesis.degree-name | Mgr. | |
dc.thesis.degree-program | Učitelství pro základní školy | cze |
dc.description.grade | Dokončená práce s úspěšnou obhajobou | cze |