Didaktické aspekty literární výchovy zaměřené na téma smrti v literatuře pro děti a mládež 2. stupně základní školy
Abstrakt
Tato diplomová práce byla zaměřena na smrt v dětské literatuře z pohledu didaktiky na 2. stupni ZŠ. V teoretické části autorka vymezila tabu tématu smrti, zaměřila se na výchovu k umírání a analyzovala smrt v literatuře v souvislosti s vyrovnáváním se se smrtí z pohledu dětí. Pokračovala neméně důležitými tématy, která souvisí s vypracováním empirické části, kam zařadila otázky čtenářství, čtenářské gramatiky a čítankové četby. Praktická část je rozdělena na dvě části. V prvním oddílu autorka vymezila konkrétní nakladatelství a zkoumala, jak dalece zařazují do čítanek ukázky s tématikou smrti. Snažila se posléze porovnat četnost výskytu této tématiky. Ve druhém oddílu autorka pracovala s dotazníky, které vyplnili žáci sedmého ročníku na základě hodiny literární výchovy, do níž autorka zařadila vybrané studijní texty o smrti a sama ji odučila.