Didaktické situace při vytváření matematických pojmů v předškolní edukaci
Abstrakt
Disertační práce je věnována didaktickým situacím, ve kterých se v mateřské škole vytvářejí a zpřesňují matematické pojmy. Zabývá se propojením dvou témat, která souvisejí s průběhem institucionálního předškolního vzdělávání v matematice, a to: Mají
v prostředí mateřské školy děti příležitost k objevování matematických pojmů? Jakou charakteristiku mají didaktické situace, ve kterých se to děje?
Disertační práce je organizována podle schématu "teorie - metodologie - empirická zjištění". Předkládaný výzkum je realizován jako kvalitativní, datový materiál představují písemné narativy, zvolené analytické postupy spadají do rámce metody zakotvené teorie.
V hlavním výzkumném šetření se podařilo nejen porovnat jednotlivé příběhy učitelek mateřských škol a identifikovat různá jednání učitelek a typy didaktických situací, ale také zjistit podobu matematické didaktické situace v prostředí mateřské školy.