dc.contributor.advisor | Hricová, Alena | |
dc.contributor.author | Řeháková, Lenka | |
dc.date.accessioned | 2021-12-08T10:05:55Z | |
dc.date.available | 2021-12-08T10:05:55Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.date.submitted | 2016-07-01 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/32624 | |
dc.description.abstract | Cílem této bakalářské práce je usnadnit průběh realizace povinné předškolní docházky romských dětí poskytnutím teoretických informací, relevantních dat předškolním pedagogům a příběhů dobré praxe, které se realizují zejména díky spolupráci mateřských škol s pracovníky neziskových organizací. Teoretická část práce se zaměřuje na popis současného stavu předškolního vzdělávání romských dětí a některých charakteristik Romů zejména v souvislosti s jejich vzděláváním.
Praktická část práce definuje dva výzkumné cíle, které na sebe navazují. Prvním cílem je identifikovat důvody, které vedou romské rodiče k ukončení docházky jejich dětí do mateřských škol. Druhým cílem je odkrýt možnosti, které povedou k adaptaci dítěte v mateřské škole a následnému setrvání v ní.
K dosažení výzkumných cílů byl použit kvalitativní výzkum, v rámci kterého byla použita metoda případových studií. Použitými výzkumnými technikami byly rozhovor a pozorování.
Z výzkumné části vyplynuly jednak známé důvody spojované s nízkou docházkou romských dětí do mateřských škol, jako jsou finanční důvody a nedůvěra romských rodičů, ale také specifické faktory, kterými byly například pro rodinu nesplnitelné požadavky mateřské školy či nerespektování sourozeneckých vazeb.
Jako faktory, které pozitivně ovlivňují vstup romského dítěte do mateřské školy, z výzkumu vyplynuly především aktivity realizované předškolními kluby. Proto je mým závěrečným doporučením podporovat spolupráci mezi mateřskými školami a předškolními kluby, neziskovým sektorem a státními institucemi, odborem sociálních věcí a školství, neboť jejich spolupráce může usnadnit předškolní vzdělávání romských dětí. | cze |
dc.format | 55 | |
dc.format | 55 | |
dc.language.iso | cze | |
dc.publisher | Jihočeská univerzita | cze |
dc.rights | Bez omezení | |
dc.subject | Romské dítě | cze |
dc.subject | předškolní vzdělávání | cze |
dc.subject | vyrovnávací a přípravné programy | cze |
dc.subject | předškolní kluby | cze |
dc.subject | Roma children | eng |
dc.subject | pre-school education | eng |
dc.subject | compensatory and training programmes | eng |
dc.subject | pre-school clubs | eng |
dc.title | Romské dítě v předškolním vzdělávání | cze |
dc.title.alternative | Romany child in a preschool education | eng |
dc.type | bakalářská práce | cze |
dc.identifier.stag | 42623 | |
dc.description.abstract-translated | The aim of bachelor thesis is to facilitate the progress of implementation of compulsory pre-school attendance of Roma children by providing theoretical information and relevant data for pre-school teachers. The work also provides stories of good practice, which are mainly implemented thanks to cooperation between kindergarten and staff in non-profit institution.
The theoretical part focuses on the description of the current state of pre-school education of Roma children and some characteristics of the Roma, especially in connection with their education.
The practical part defines two research objectives that build on each other. The first objective is to identify the reasons that lead Roma parents to take their children away from kindergarten. The second objective is to uncover possibilities that will first lead to the adaptation of a child in kindergarten and then to the remaining of the child there.
Qualitative research was used to achieve the objectives of the research. There were used case studies as the research method and interview and observation as the research techniques.
The research revealed either the well-known reasons, which are associated with low attendance of Roma children in kindergartens, such as financial reasons and mistrust of Roma parents, but also specific factors such as requirements of the kindergarten that the family cannot achieve or no respect for sibling relationships in the kindergarten.
As emerged from the research, the factors, which positively affect the admission of Roma child to kindergarten, were mainly activities undertaken by pre-school clubs. Therefore the thesis recommends to promote cooperation among kindergartens and pre-school clubs, non-profit and government institutions, the Department of Social Affairs and Department of Education, as their cooperation could facilitate pre-school education for Roma children. | eng |
dc.date.accepted | 2016-08-22 | |
dc.description.department | Pedagogická fakulta | cze |
dc.thesis.degree-discipline | Učitelství pro mateřské školy | cze |
dc.thesis.degree-grantor | Jihočeská univerzita. Pedagogická fakulta | cze |
dc.thesis.degree-name | Bc. | |
dc.thesis.degree-program | Specializace v pedagogice | cze |
dc.description.grade | Dokončená práce s úspěšnou obhajobou | cze |