Výstavba železnic na území Česka a jejich vliv na časoprostorovou kompresi
Abstrakt
Předkládaná bakalářská práce se zabývá výstavbou železnic v České republice a jejího vlivu na časoprostorovou kompresi a následném vyjádření v time-space mapách. V teoretické části je popsán vývoj dopravy od preindustriálního období až po období postfordistické. Dále jsou vysvětleny příčiny časoprostorové komprese, konvergence, divergence a distanciace. V teoretické části jsou nadále diskutována dopravní dostupnost a výstavba železnic od lokálních spojení až po fázi železniční selekce. Metodická část nejprve popisuje sběr dat železniční dojížďky z okresů České republiky z roků 1900, 1918, 1937, 1950, 1975, 1991, 2001 a 2015. V další části metodiky je představen vzorec vážené časové dostupnosti, jehož výpočty jsou nezbytné pro tvorbu časoprostorových map. Jádro analytické části leží především ve vytvořených mapách ze získaných dat, které byly vytvořeny v programu v ArcMap. Mapy znázorňují vývoj časové dostupnosti, rychlosti a kombinaci času a rychlosti vyjádřené ve vážené časové dostupnosti. Na konci analytické části je zmapováno smrštění prostoru na základě železniční dopravy v prostředí time-space map. V průběhu analytické části probíhá diskuse a komparace výsledků, kdy hlavní podklad pro komentáře tvoří zejména představované mapy. Závěr shrnuje veškeré dosažené poznatky a reaguje na stanovené hypotézy.