Badatelsky orientované vyučování (BOV) v primárním přírodovědném vzdělávání s využitím modelového prostředí školních zahrad
Abstrakt
Téma diplomové práce bylo zvoleno na základě upadajícího zájmu mládeže
o přírodní vědy, který se poměrně zvyšuje. Hlavním cílem diplomové práce je
aplikace prvků badatelsky orientovaného vyučování (dále jen BOV) do výuky
přírodovědných předmětů na 1. stupni základní školy a následné posouzení
efektivity této výuky s využitím prostředí školních zahrad. Dalším cílem je srovnání
výkonnosti žáků při výuce s prvky badatelsky orientovaného vyučování a žáků
při výuce frontální.
Literární přehled je zaměřen na postavení tématu diplomové práce v RVP ZV
(Rámcový vzdělávací program základního vzdělávání). Dále se zabývá
charakteristikou BOV, jeho podstatou, historií a využitím. Věnuje se
také školním zahradám a jejich využití při výuce přírodovědných předmětů. Kapitola
Materiál a metodika se zabývá způsobem zpracování informací z odborných
publikací, článků a internetových zdrojů k danému tématu. Popisuje témata a respondenty
vybrané pro výzkum týkající se diplomové práce. Návrh výuky obsahuje autorčiny
vlastní návrhy vyučovacích hodin frontální výuky, návrhy jednotlivých experimentů
využitých při BOV a návrhy pracovní listů. Čtvrtá kapitola prezentuje
dosažené výsledky výzkumu. Ty prokazují, že výuka s aplikovanými prvky BOV je ve
vazbě na prostředí školních zahrad pro žáky velice přínosná. Zvýšila se úroveň
jejich vědomostí. Výzkum také ukázal, že výkonnost žáků po výuce s prvky BOV je
vyšší než výkonnost žáků po výuce frontální.