Prospěšnost přípravných tříd pro žáky ze sociálně znevýhodněného prostředí z pohledu učitelů, asistentů přípravných tříd a učitelů na prvním stupni ZŠ
Abstrakt
Cílem této diplomové práce je zjistit prospěšnost a fungování přípravných tříd, které navštěvují děti ze sociálně znevýhodněného prostředí. Hlavním kritériem pro posuzování prospěšnosti těchto tříd bude hodnocení učiteli, asistenty přípravných tříd, ale také hodnocení učiteli na prvním stupni ZŠ, kteří měli tu zkušenost a učili žáky, kteří prošli přípravnou třídou. Práce se především zaměřuje na žáky ze sociálně znevýhodněného prostředí, ale bude také porovnávat rozdílnost v úspěšnoti při nástupu na ZŠ se žáky, kteří ze sociálně znevýhodněného prostředí nepochází.
V úvodní částí práce autor popíše a charakterizuje oblast přípravných tříd v českém školství, obsazování těchto tříd žáky z různých prostředí a uvede nás do problematiky vlivu přípravných tříd při úspěšném vstupu na základní školu. V praktické části práce se autor zaměří na konkrétní hodnocení prospěšnosti přípravných tříd vybranými učiteli. Provede rozhovory s učiteli a asistenty z vybraných základních škol v Jihlavě (práce tak bude případovou studií a svým zaměřením bude přímo navazovat na bakalářskou práci autora), případně sebraná kvalitativní data doplní o informace získané kvantitativní metodou sběru dat, dotazníky.