Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.authorŠimandl, Václav
dc.date.accessioned2021-12-08T10:15:07Z
dc.date.available2021-12-08T10:15:07Z
dc.date.issued2016
dc.date.submitted2016-04-15
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/33004
dc.description.abstractAktuálním tématem je v současné době e-bezpečnost dětí a mládeže, na jejichž kompetence v oblasti e-bezpečnosti může mít značný vliv edukace. Nespornou roli zde hrají příslušné kompetence učitelů, které doposud nebyly uspokojivě zkoumány. Proto jsme realizovali kvalitativní výzkum, který se zabýval kompetencemi učitelů ICT v oblasti e-bezpečnosti. Cílem výzkumu bylo zmapování současných odborných kompetencí učitelů ICT, identifikování determinantů, ovlivňujících tyto kompetence, a vytvoření modelu jejich utváření. Sběr dat pro naplňování těchto cílů probíhal formou hloubkových rozhovorů s učiteli ICT, data byla analyzována pomocí otevřeného kódování a technik na něj navazujících. E-bezpečnostní kompetence učitelů ICT ovlivňují kromě vnějších a vnitřních vlivů vztahy k pravidlům e-bezpečnosti, jako předpokládaným zdrojům bezpečného chování, a překážky ochrany v mysli učitele, které mu naopak brání se chovat bezpečně. Jako významný faktor (formující e-bezpečnostní návyky učitelů) byla identifikována předchozí negativní zkušenost učitele. Vytvořený model popisuje kauzální a intervenující vztahy mezi popsanými kategoriemi. V tomto modelu je důraz kladen na roli posouzení dat z pohledu e-bezpečnosti jakožto faktoru působícího na konkrétní způsoby ochrany jedince v určité situaci. Na základě vytvořeného modelu jsme realizovali pedagogický experiment, jehož vliv na změnu postojů učících se osob v oblasti technické e-bezpečnosti jsme zjišťovali pomocí sémantického diferenciálu. V rámci experimentu jsme použili dva různé pedagogické přístupy vyplývající z výzkumu a vedoucí k zážitku negativní zkušenosti. První z nich byl založen na simulaci e-bezpečnostní hrozby s přímým zážitkem negativní zkušenosti, druhý na prožití negativní zkušenosti zprostředkovaně přednáškou externího odborníka. Přínosem této fáze výzkumu je ověření platnosti té části uvedeného modelu, která se zabývá vlivem negativní zkušenosti.cze
dc.format171 s.
dc.format171 s.
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjecte-bezpečnostcze
dc.subjectučitelé ICTcze
dc.subjectkompetence učitelůcze
dc.subjecte-safetyeng
dc.subjectICT teacherseng
dc.subjectcompetence of teacherseng
dc.titleKompetence učitelů ICT v oblasti technické e-bezpečnosticze
dc.title.alternativeThe competence of ICT teachers in the area of technical e-safetyeng
dc.typedisertační prácecze
dc.identifier.stag46981
dc.description.abstract-translatedThe e-safety of children and youngsters, whose e-safety knowledge and routines can be significantly influenced by education, is currently a highly up-to-date issue. What seems to be of paramount importance is whether teachers, who have not yet been satisfactorily researched, have appropriate knowledge and routines. For that reason, our study has carried out qualitative research to look into ICT teachers' e-safety knowledge and routines. The aim of the research was to map ICT teachers' current professional knowledge and routines to identify the determinants that influence their knowledge and routines and to develop a model of formation. To achieve these goals, data was collected through in-depth interviews with ICT teachers. Open coding and other associated techniques were subsequently used to analyse the data. Besides being affected by external and internal influences, ICT teachers' e-safety knowledge and routines are also determined by their attitude to e-safety rules (whether they adopt them as guidelines for safe behaviour) and by the barriers to protection in teachers' minds which prevent them from behaving in a safe way. Teachers' previous negative experiences have also been identified as a significant factor (in forming teachers' e-safety habits). The created model describes causal and intervening relationships between given categories. In this model, an emphasis has been placed on the role of data interpretation from the point of view of e-safety as a factor affecting an individual's choice of specific method of protection for a certain situation. The created model provided the basis for our pedagogical experiment, using the semantic differential to investigate its influence on learners' changes in attitude as far as technical e-safety is concerned. Two differing pedagogical approaches identified in the research as leading to the occurrence of a negative experience were used for the experiment. The first one was based on the simulation of an e-safety threat with the occurrence of a direct negative experience. The second was based on encountering a negative experience through a lecture given by an external specialist. This phase of the research is beneficial as it verifies the part of the given model that concerns the effects of a negative experience.eng
dc.date.accepted2016-06-14
dc.description.departmentPedagogická fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineInformační a komunikační technologie ve vzdělávánícze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Pedagogická fakultacze
dc.thesis.degree-namePh.D.
dc.thesis.degree-programSpecializace v pedagogicecze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam