• Přihlásit se
    Zobrazit záznam 
    •   Domovská stránka repozitáře publikací JU
    • Kvalifikační práce
    • Disertační práce
    • Pedagogická fakulta
    • Zobrazit záznam
    •   Domovská stránka repozitáře publikací JU
    • Kvalifikační práce
    • Disertační práce
    • Pedagogická fakulta
    • Zobrazit záznam
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Kompetence učitelů ICT v oblasti technické e-bezpečnosti

    Thumbnail
    Zobrazit/otevřít
    Plný text práce (3.889Mb)
    Posudek oponenta práce (2.530Mb)
    Průběh obhajoby práce (538.0Kb)
    Datum
    2016
    Autor
    Šimandl, Václav
    Metadata
    Zobrazit celý záznam
    Abstrakt
    Aktuálním tématem je v současné době e-bezpečnost dětí a mládeže, na jejichž kompetence v oblasti e-bezpečnosti může mít značný vliv edukace. Nespornou roli zde hrají příslušné kompetence učitelů, které doposud nebyly uspokojivě zkoumány. Proto jsme realizovali kvalitativní výzkum, který se zabýval kompetencemi učitelů ICT v oblasti e-bezpečnosti. Cílem výzkumu bylo zmapování současných odborných kompetencí učitelů ICT, identifikování determinantů, ovlivňujících tyto kompetence, a vytvoření modelu jejich utváření. Sběr dat pro naplňování těchto cílů probíhal formou hloubkových rozhovorů s učiteli ICT, data byla analyzována pomocí otevřeného kódování a technik na něj navazujících. E-bezpečnostní kompetence učitelů ICT ovlivňují kromě vnějších a vnitřních vlivů vztahy k pravidlům e-bezpečnosti, jako předpokládaným zdrojům bezpečného chování, a překážky ochrany v mysli učitele, které mu naopak brání se chovat bezpečně. Jako významný faktor (formující e-bezpečnostní návyky učitelů) byla identifikována předchozí negativní zkušenost učitele. Vytvořený model popisuje kauzální a intervenující vztahy mezi popsanými kategoriemi. V tomto modelu je důraz kladen na roli posouzení dat z pohledu e-bezpečnosti jakožto faktoru působícího na konkrétní způsoby ochrany jedince v určité situaci. Na základě vytvořeného modelu jsme realizovali pedagogický experiment, jehož vliv na změnu postojů učících se osob v oblasti technické e-bezpečnosti jsme zjišťovali pomocí sémantického diferenciálu. V rámci experimentu jsme použili dva různé pedagogické přístupy vyplývající z výzkumu a vedoucí k zážitku negativní zkušenosti. První z nich byl založen na simulaci e-bezpečnostní hrozby s přímým zážitkem negativní zkušenosti, druhý na prožití negativní zkušenosti zprostředkovaně přednáškou externího odborníka. Přínosem této fáze výzkumu je ověření platnosti té části uvedeného modelu, která se zabývá vlivem negativní zkušenosti.
    URI
    https://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/33004
    Kolekce
    • Pedagogická fakulta

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Kontaktujte nás | Vyjádření názoru | Na tomto webu jsou používány pouze cookies nezbytně nutné pro zajištění fungování webu, pro které není nutné získat souhlas.
    Theme by 
    Atmire NV
     

     

    Procházet

    Vše v repozitářiTypy publikacíDle data publikováníAutořiNázvyKlíčová slovaTato kolekceDle data publikováníAutořiNázvyKlíčová slova

    Můj účet

    Přihlásit seZaregistrovat se

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Kontaktujte nás | Vyjádření názoru | Na tomto webu jsou používány pouze cookies nezbytně nutné pro zajištění fungování webu, pro které není nutné získat souhlas.
    Theme by 
    Atmire NV