• Login
    View Item 
    •   DSpace Home
    • Kvalifikační práce
    • Disertační práce
    • Pedagogická fakulta
    • View Item
    •   DSpace Home
    • Kvalifikační práce
    • Disertační práce
    • Pedagogická fakulta
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Projektované, realizované a dosažené ICT kurikulum na základních školách

    Thumbnail
    View/Open
    Plný text práce (3.376Mb)
    Posudek oponenta práce (6.626Mb)
    Průběh obhajoby práce (504.8Kb)
    Date
    2016
    Author
    Berki, Jan
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    Jednou ze základních snah výzkumu v oblasti didaktiky je popsat a analyzovat kurikulum ve všech jeho formách. Ve vzdělávací oblasti zaměřené na informační a komunikační technologie (ICT), případně informatiku, je tato snaha aktuální především vzhledem k relativně nedávnému včlenění oblasti mezi povinné součásti kurikula na základních školách a také vzhledem k jejímu dynamickému vývoji. Tato disertační práce tak navazuje jednak na výzkumy analyzující kurikulum jiných vzdělá-vacích oblastí, jednak na šetření věnující se tématu implementace ICT do školního prostře-dí. Výzkumy z druhého okruhu využívaly především kvantitativních metod a spoléhaly se převážně na deklarace respondentů. Oproti tomu byla v rámci výzkumu popisovanému v této práci zvolena kvalitativně pojatá případová studie, která získává data také z analýzy dokumentů či pozorování. Nejprve jsou vymezeny pojmy kurikulum a jeho fáze a ICT gramotnost, která představuje jeden z hlavních cílů vzdělávací oblasti v českém kurikulu. Navazuje analýza a souhrn výsledků již realizovaných výzkumných šetření zaměřených na podmínky výuky ICT a s ICT, informatická témata a vztah jednotlivých aktérů vzdělávání k nim a v neposlední řadě na výsledky žáků v oblasti ICT gramotnosti a informatického myšlení. Empirická část disertační práce popisuje na základě analýzy dokumentů modely používané pro vymezení vzdělávací oblasti ICT a projektované kurikulum vybrané základní školy. Z analýzy zápisů v třídních knihách je vyvozováno realizované kurikulum a jeho změny. Videozáznamy některých vyučovacích hodin byly použity jednak pro ověření zápisů, jednak pro analýzu použitých vyučovacích metod. Také na základě jejich analýzy byly definovány vzdělávací cíle těchto vyučovacích jednotek a tím dosažené kurikulum. Pro ověření znalostí a dovedností vybraných znalostí a dovedností bylo využito speciální praktické cvičení. Kromě deskripce jednotlivých fází ICT kurikula na vybrané základní škole identifikuje tato práce některé z diferencí mezi nimi. Na závěr jsou některá zjištění využita i jako podněty k úpravě projektovaného kurikula na národní úrovni.
    URI
    https://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/33005
    Collections
    • Pedagogická fakulta

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback | Na tomto webu jsou používány pouze cookies nezbytně nutné pro zajištění fungování webu, pro které není nutné získat souhlas.
    Theme by 
    Atmire NV
     

     

    Browse

    All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

    My Account

    LoginRegister

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback | Na tomto webu jsou používány pouze cookies nezbytně nutné pro zajištění fungování webu, pro které není nutné získat souhlas.
    Theme by 
    Atmire NV