Rozvoj fonologických a morfologických schopností dětí před nástupem do školy
Abstrakt
Práce je zaměřena na prediktory čtenářských dovedností jakožto faktory ovlivňující
rozvoj čtenářské gramotnosti. V předškolním věku je možné zjistit rizika pro další
vývoj čtenářských dovedností, je potřeba se zaměřit na jednotlivé oblasti percepčně
motorických a kognitivních funkcí, díky nimž je počáteční čtenářství úspěšné či
nikoli. Důležitým prediktorem jsou fonologické schopnosti, do této oblasti však
významné zasahuje ortografie jazyka. V českém prostředí (transparentní ortografie,
charakterizována blízkostí psané a mluvené formy řeči) hrají významnou roli také
schopnosti morfologické.
Cílem práce je zmapovat rizika pro další vývoj čtenářských dovedností a naznačit
možnosti snížení těchto rizik systematickou prací s dětmi v podmínkách běžné
mateřské školy.
Teoretická část je zaměřena na dítě předškolního věku, na jednotlivé oblasti
percepčně motorických a kognitivních funkcí, které počáteční dovednosti ovlivňují.
Teoretická část osvětlí také pojmy školní zralost a připravenost.
V praktické části bude provedeno šetření dvou skupin dětí předškolního věku,
v rámci něhož budou sledovány u dětí vybrané proměnné (fonologické a
morfologické schopnosti). S první experimentální skupinou bude následně
pracováno. Experimentální skupina by byla porovnávána s kontrolní skupinou, která
bude ponechána přirozenému vývoji. Poté bude provedeno opakované testování a zjištěny rozdíly.