Výuka programování ve Scratch zaměřená na vytváření pojmů
Abstrakt
Cílem diplomové práce je vytvořit sadu krátkých úloh pro výuku programování na základních školách v prostředí Scratch, které pomohou žákovi pochopit a porozumět do hloubky danému vyučovacímu pojmu z oblasti algoritmizace a programování. Sady obsahují úlohy vztahující se k jednomu pojmu, které ale bude vždy podáno jiným způsobem. Nejprve jsem vybrala některé klíčové pojmy z výuky programování pro 2. stupeň ZŠ a k těmto pojmům si stanovit kompetence, které žáci potřebují na to, aby tomu pojmu porozuměli. Následně k těmto kompetencím jsem hledala nebo vytvářela úlohy, ve kterých se tyto kompetence budou rozvíjet.
Diplomová práce je rozdělena na praktickou a teoretickou část. V teoretické části jsou uvedena teoretická východiska z oblasti tvorby pojmů a konstruktivistického přístupu k výuce a následně jsou popsány veškeré úlohy, včetně rozvíjených kompetencí u žáka. Dále teoretická část diplomové práce obsahuje manuál, ve kterém je detailně popsáno pro učitele, na jakém principu jsou úlohy založeny a návrh správného řešení. Součástí tohoto manuálu je i zdůraznění metodických poznámek v úloze, na které by se učitelé měli nejvíce zaměřit. Praktická část práce obsahuje právě sady úloh, které byly vyzkoušeny přímo ve výuce na základní škole a byly průběžně vyhodnocovány a případně upraveny.