Náměty na badatelsky orientované vyučování zeměpisu na 2. stupni ZŠ (s praktickou ukázkou při výuce místního regionu SO ORP Jindřichův Hradec)
Abstrakt
Diplomová práce se zabývá novým trendem současné výuky přírodovědeckých předmětů a to badatelsky orientovaným vyučováním. Hlavním cílem prozatím v českém prostředí netradiční výukové metody je zatraktivnění výuky přírodovědných předmětů a obnovení zájmu žáků o tyto předměty. Teoretická část popisuje badatelsky orientované vyučování, vymezuje vzdělávací předmět zeměpis a rozvádí vztahy s Rámcově vzdělávacím programem základního vzdělávání. Hlavní část diplomové práce představuje vytvořené náměty výukových aktivit využívajících badatelsky orientovaného vyučování zeměpisu na 2. stupni ZŠ se zaměřením na místní region SO ORP Jindřichův Hradec. Předkládané náměty výukových aktivit v sociálně geografické oblasti se tematicky věnují dopravě, kvalitě života a cestovnímu ruchu, zatímco ve fyzicko geografické oblasti rozebírají téma meteorologie a hydrologie. Práce obsahuje zpětnou vazbu o uskutečněných vytvořených námětech výukových aktivit. Příloha obsahuje pracovní listy vztahující se k výše zmiňovaným aktivitám.