Možnosti využití badatelsky orientované výuky na středních školách
Abstrakt
Badatelsky orientovaná výuka je metoda vyučování, která staví do popředí zájmy žáka a
jeho vlastní aktivitu. Svoji strukturou velmi přispívá k rozvoji různých znalostí a
dovedností. Ačkoli využívá vědeckých metodických principů, je vhodnou metodou pro
všechny žáky bez ohledu na jejich budoucí zaměření. Rozvíjí a podporuje dovednosti,
které jsou nezbytné pro každého člověka, jako je např. práce s kvalitními informacemi.
Tato metoda však v naší zemi naráží na některé překážky, které brání její úspěšné
implementaci do vzdělávání. Je to například nízká informovanost učitelů. Také vzniká
mnoho návodů badatelsky orientovaných úloh, které po bližším zkoumání badatelské
vůbec nejsou. V této práci je popsáno několik zdařilých badatelských úloh, ale pro
srovnání také úloha, která koncepci BOV vůbec neodpovídá. V závěru navrhuji vlastní
badatelskou úlohu.