Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorMajerová, Petra
dc.contributor.authorVesecká, Nela
dc.date.accessioned2021-12-08T13:27:46Z
dc.date.available2021-12-08T13:27:46Z
dc.date.issued2016
dc.date.submitted2016-05-04
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/34141
dc.description.abstractZáškoláctví charakterizujeme jako poruchu chování, kdy žák ze své vlastní vůle zameškává školní vyučování, bez řádného omluvení. Absenci žáka omlouvá pedagog, nikoliv rodič, a to na základě písemné žádosti zákonného zástupce či plnoletého žáka, vždy v souladu s pravidly školy. Záškoláctví je vážný přestupek, kterým žák úmyslně neplní povinnou školní docházku, a tím porušuje školní řád a zároveň školský zákon. Zmíněný sociálně patologický jev není v současné době ojedinělým problémem školní praxe, stal se nedílnou součástí základního, i středního vzdělávání. Vzhledem k jeho závažnému charakteru, aktuálnosti a možným negativním důsledkům si zasluhuje hlubší prozkoumání. Předkládaná bakalářská práce Postoje rodičů a žáků k záškoláctví se snaží odhalit pohled současných žáků 9. tříd základní školy na problematiku záškoláctví na základě analýzy jednotlivých složek postojů. Jejím cílem je tedy mapování názorů, emocionálních reakcí a sklonů k chování žáků k danému předmětu postoje. Zároveň nastiňuje, jaká stanoviska ke zmiňované problematice vnímají žáci u svých rodičů. Práce je rozdělena na dvě hlavní části. Teoretická část shrnuje poznatky o problematice záškoláctví. První z kapitol se zabývá záškoláctvím v obecné rovině, tedy především vymezením pojmů a definicí záškoláctví. V následujících kapitolách je věnována pozornost typologii záškoláctví, podrobné analýze různorodých příčin záškoláctví, řešení a v neposlední řadě velmi důležité prevenci zmiňovaného sociálně patologického jevu. Empirická část je postavena na kvalitativním výzkumu, a pro naplnění cíle práce byla zvolena technika sběru dat polostrukturovaný rozhovor. Respondenty se stali žáci ZŠ Vltava v Českých Budějovicích, s nimiž byl po uzavření klasifikace realizován rozhovor, týkající se předem připravených oblastí otázek, vycházející z vymezeného cíle práce. Z uskutečněného výzkumu vyplynulo, že současní žáci 9. třídy se staví k problematice záškoláctví negativně. Ukázalo se, že respondenti odmítají skutečnost, že by se záměrně dopouštěli zmíněného sociálně patologického jevu, i když většina z nich přiznává, že mnohdy simulují zdravotní potíže, aby mohli zůstat doma a zameškat školní vyučování. Tento paradox vzniká proto, že žáci nemají žádné informace o typologii záškoláctví, stejně tak jako si neuvědomují možné důsledky tohoto fenoménu, a nevědí tak, že i takové zmiňované předstírání zdravotních komplikací se řadí mezi záškoláctví. Výzkum dále potvrdil, že i rodiče mají záporné postoje k dané problematice, i když mnohdy tento sociálně patologický jev podporují svým počínáním, a to tím, že mnohdy nechávají své ratolesti bez závažného důvodu doma, v době, kdy by měli být přítomni ve škole. Tato situace vzniká také právě z důvodu, že si neuvědomují důsledky svého konání. Nutno dodat, že výsledky průzkumu mohou být značně zkreslené, jelikož postoje k záškoláctví ovlivňuje spousta faktorů. Předkládaná bakalářská práce by měla přinést ucelený pohled na problematiku záškoláctví. Výsledky výzkumu by mohly být využity jako podklad pro pedagogické pracovníky, kteří jsou ve své praxi v kontaktu se zmiňovaným sociálně patologickým jevem, dále zejména pro rodiče a širokou veřejnost, která se o danou problematiku zajímá.cze
dc.format109 072 znaků
dc.format109 072 znaků
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectzáškoláctvícze
dc.subjectsociálně patologický jevcze
dc.subjectporucha chovánícze
dc.subjectpostojecze
dc.subjecttruancyeng
dc.subjectsocio-pathological phenomenoneng
dc.subjectbehavioural disordereng
dc.subjectattitudeseng
dc.titlePostoje rodičů a žáků k záškoláctvícze
dc.title.alternativeParents´ and students´ attitudes to truancyeng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag43547
dc.description.abstract-translatedTruancy is a behavioural disorder characterized by the student wilfully staying away from school without permission or appropriate excuse. The student's absence is always excused by the teacher rather than by one of the student's parents, upon a written request of the student's legal representative (if he or she is a minor), or the student himself/herself (if he/she is of age), and invariably in accordance with the school's rules. Truancy is a serious offence; the student intentionally avoids compulsory school attendance, thus violating not only the school's rules, but also the Education Act. The socio-pathological phenomenon mentioned above is not a rare occurrence in today's school practice, having become commonplace in both elementary and secondary education. Owing to its serious nature, topicality and potential negative impacts, it merits a deeper examination. The present bachelor thesis, Attitudes of Parents and Students to Truancy, attempts to identify views of today's ninth-grade students of elementary schools on truancy-related problems by means of an analysis of different components of their attitudes. Its objective is therefore to map opinions, emotional reactions and behavioural trends of the students with respect to the object of the attitude. At the same time, it outlines how the students perceive the attitudes of their parents to the same problem. The work is divided into two principal parts. The theoretical part summarises existing knowledge on truancy-related problems. The first chapter deals with truancy in general, presenting relevant terms and definitions. Subsequent chapters are dedicated, in particular, to the typology of truancy, a detailed analysis of different causes of truancy, available solutions, and last but not least very important prevention of the socio-pathological phenomenon. The empirical part is based on a qualitative survey; a semi-structured interview technique was used to collect the data needed to meet the objective of the thesis. The respondents were pupils of the "Vltava" Elementary School in České Budějovice, who were interviewed, after their grades had been closed, using a set of questions based on the objective of the work and prepared in advance. The survey shows that today's ninth-grade students harbour mainly negative attitudes to truancy. They deny they would intentionally stay away from school, although most of them admit they often fake health problems to be able to stay home and avoid school. The paradoxical attitude is attributable to the fact that the students do not have any information on types of truancy and that they are not aware of potential consequences of the phenomenon, thus not knowing that even faking health problems qualifies as truancy. Furthermore, the survey has confirmed that parents' attitudes to truancy are negative as well, although they often support the socio-pathological phenomenon by allowing their offspring to stay at home without a serious reason at the time they should be at school. The reason is that they too are unaware of consequences of their acts. It should be noted that the results of the survey may be skewed to a substantial extent, as attitudes to truancy are affected by many factors. The bachelor thesis aims to present a comprehensive view on truancy-related issues. The results of the survey it presents could be made use of by teachers and educators who encounter the socio-pathological phenomenon in their everyday work, as well as by parents or general public interested in the topic.eng
dc.date.accepted2016-06-14
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineSpeciální pedagogika - vychovatelstvícze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programSpeciální pedagogikacze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeUrbanová, Vlastimila


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam