Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorHavránková, Renata
dc.contributor.authorKrafka, Jiří
dc.date.accessioned2021-12-08T13:28:33Z
dc.date.available2021-12-08T13:28:33Z
dc.date.issued2016
dc.date.submitted2016-05-03
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/34201
dc.description.abstractPojem atom fascinoval filozofy již ve starém Řecku. Od té doby se o atom čím dál více zajímali vědci ze všech koutů světa, kteří zkoumali jeho strukturu, vlastnosti a využitelnost, atom se stal také základním prvkem pro sestrojení jaderné zbraně. Tu se za druhé světové války pokoušelo sestrojit mnoho států z celého světa. V roce 1945 se podařilo ji sestrojit Spojeným státům. Ty je použily proti civilnímu obyvatelstvu, a to hned dvakrát. Byly shozeny na japonská města Hirošima a Nagasaki. Od roku 1945 bylo provedeno více než 2 000 jaderných testů. A proto vznikly mezinárodní smlouvy, které upravují testování a používání jaderných zbraní. V teoretické části bakalářské práce na téma "Vývoj a historie jaderných zbraní a jejich význam v dnešní době" se zabývám nejprve atomem, jeho historií, dále radioaktivitou. Další část bakalářské práce je věnována vývoji jaderných zbraní v různých zemích, které se snažily sestrojit jadernou zbraň za války. Poté jsem popsal válečné použití jaderných zbraní proti civilnímu obyvatelstvu v Japonsku ve městech Hirošima a Nagasaki, což vedlo k ukončení druhé světové války. Dále následuje část bakalářské práce, která je věnována vývoji jaderných zbraní od poválečného období až do současnosti. Ihned po válce započal "závod" v jaderném zbrojení. "Závodu" jaderného zbrojení se účastnily světové mocnosti, které chtěly udržet svůj vliv ve světě a demonstrovat svou sílu. Popsal jsem použití jaderných zbraní mocnostmi, které zkoušely jejich možné použití a účinnost. Následně jsem rozebral mezinárodní smlouvy, které omezují používání jaderných zbraní a jaderné zbrojení. Cílem bakalářské práce bylo zhodnotit možnosti použití jaderných zbraní případně jaderné války, ověřit a porovnat znalosti studentů studijního programu Ochrana obyvatelstva o jaderných zbraních a jejich účincích v bakalářském a navazujícím magisterském studiu. V rámci práce byly stanoveny hypotézy: "Znalosti studentů studijního programu Ochrana obyvatelstva mají normální rozdělení" a "Znalosti studentů navazujícího magisterského studia budou statisticky významnější než u studentů bakalářského studia". K dosažení vymezených cílů bylo nutné analyzovat literární prameny a další zdroje. Dále bylo nezbytné vytvořit dotazník, a provést dotazníkové šetření. Výzkumný soubor představovalo 126 studentů bakalářského studijního programu a 50 studentů magisterského studijního programu. Dotazník, který byl předložen studentům, obsahoval 14 otázek. Dotazník byl zaměřen na zjištění znalostí v oblasti jaderných zbraní a na základě výsledků jsem porovnával znalosti studentů mezi bakalářským a magisterským studijním programem. Studenti navazujícího studijního programu oboru Ochrana obyvatelstva prokázali lepší znalosti ve zkoumané problematice než studenti bakalářského studijního programu. Avšak studenti v některých otázkách projevili nedostatečnou znalost. Zejména u druhé otázky, protože pouze 33 % dotazovaných respondentů vědělo, jak se v Německu nazýval jaderný program. Další problémová otázka je třináctá, a to proto, že 53 % studentů ví, že nejvíce jaderných testů provedly Spojené státy a 47 % studentů se domnívalo, že jich nejvíce provedl Sovětský svaz. U čtvrté otázky správně zodpovědělo 55 % studentů. Otázka zněla "Jak se nazývala první jaderná bomba". Také u šesté otázky pouze 55 % studentů dovede odpovědět, kdy byla tato bomba otestována. Naopak studenti prokázali největší znalost u sedmé a osmé otázky. U sedmé otázky 96 % studentů zná, že po výbuchu jaderné bomby se vytvoří atomový hřib. U osmé otázky 100 % studentů ví, že jaderné bomby byly svrženy na japonská města Hirošima a Nagasaki. Získaná data z dotazníků byla statisticky zpracována. Následně byly potvrzeny zvolené hypotézy, znalosti studentů studijního programu Ochrana obyvatelstva mají normální rozdělení a znalosti studentů navazujícího magisterského studia budou statisticky významnější než u studentů bakalářského studia.cze
dc.format96 s., 3s.
dc.format96 s., 3s.
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectjaderné zbraněcze
dc.subjectochrana obyvatelstvacze
dc.subjectjaderné zbrojenícze
dc.subjectznalosti studentůcze
dc.subjectbakalářské a navazující magisterské studiumcze
dc.subjectnuclear weaponseng
dc.subjectpopulation protectioneng
dc.subjectnuclear armamenteng
dc.subjectstudents' knowledgeeng
dc.subjectbachelor's and master's studyeng
dc.titleVývoj a historie jaderných zbraní a jejich význam v dnešní doběcze
dc.title.alternativeDevelopment and history of nuclear weapons and their importance todayeng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag46994
dc.description.abstract-translatedThe term atom has fascinated the philosophers since Ancient Greece. Since this period the scientists from the whole world have been more and more interested in the atom. They have researched its structure, properties and applicability. The atom has also become the basic element for constructing nuclear weapons. Many states all over the world tried to construct these weapons during the Second World War. In 1945 the United States of America managed to design ones. The Americans used them against the civil inhabitants twice. The weapons were dropped over the Japanese cities of Hiroshima and Nagasaki. Since the year 1945 more than 2 000 nuclear tests have been taken. That is why international contracts which adjust the testing and use of nuclear weapons have emerged. In the theoretical part of my bachelor's thesis on the topic "The development and history of nuclear weapons and their significance for today's world" I deal with the atom, its history and radioactivity. The next part of the bachelor's thesis is dedicated to the development of nuclear weapons in various countries which tried to design a nuclear weapon during the war. Afterwards I described the war use of nuclear weapons against the civil inhabitants in two Japanese cities, Hiroshima and Nagasaki, which lead to the end of the WW II. The aim of the bachelor's thesis was to evaluate possible use of nuclear weapons, alternatively a nuclear war, and to verify and compare students' knowledge of nuclear weapons and their effects. These students involved in the research were the ones studying the programme Population Protection in the bachelor's as well as in the master's study. Within the thesis the following hypotheses were stated: "The knowledge of students of the study programme Population Protection has normal distribution" and "The knowledge of students of master's study will be statistically more prominent than of the ones studying the bachelor's study. To reach defined aims it was necessary to analyse literary and other sources. Next, it was indispensable to create a questionnaire and perform a questionnaire survey. The research ensemble comprised 126 students of the bachelor's study programme and 50 students of the master's study programme. The questionnaire which was presented to these students consisted of 14 questions. It was aimed at finding out the knowledge in the sphere of nuclear weapons and on the basis of the results I compared the knowledge of the students of the bachelor's study programme and the master's one. The students of the programme Population Protection in the master's study proved better knowledge of examined issues than the students of the bachelor's study. However, the students showed unsatisfactory knowledge in some of the questions. Especially in the second one, only 33 % of the respondents knew what the name of nuclear programme in Germany was. The next problematic question was the one number 13, in view of the fact that 53 % of the students know that the most nuclear tests were performed by USA and 47 % of the students thought that it was the Soviet Union which carried out the most tests. The question number 4 was correctly answered by 55 % of the students. The question was: "What was the name of the first nuclear bomb?". The sixth question concerning the year of testing this first bomb was also correctly answered by only 55 % of the students. On the other hand, the students proved the best knowledge when responding to the seventh and eighth question. When answering the question number 7, 96% of the students know that after the explosion of a nuclear bomb a mushrooms cloud is formed. The gained data from the questionnaires were statistically processed. Subsequently, the given hypotheses were confirmed, the knowledge of students of the study programme Population Protection has normal distribution and the knowledge of students of master's study will be statistically more prominent than of the ones studying the bachelor's study.eng
dc.date.accepted2016-06-09
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineOchrana obyvatelstva se zaměřením na CBRNEcze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programOchrana obyvatelstvacze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeZölzer, Friedo


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam