Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorHavránková, Renata
dc.contributor.authorStrašíková, Lucie
dc.date.accessioned2021-12-08T13:28:35Z
dc.date.available2021-12-08T13:28:35Z
dc.date.issued2016
dc.date.submitted2016-05-03
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/34204
dc.description.abstractBakalářská práce se zabývá přepravou nebezpečných látek po železnici. Ta se řídí především mezinárodním právním předpisem, kterým je Řád pro mezinárodní železniční přepravu nebezpečných věcí (Řád RID). Tento Řád je stěžejním dokumentem pro přepravu nebezpečných látek jak v ČR, tak v dalších čtyřiceti smluvních státech, které k tomuto Řádu RID přistoupily. Nebezpečné látky se v dnešní době převážejí ve velké míře a dá se předpokládat nárůst objemu přepravovaných látek i v budoucnosti. Teoretická část práce obsahuje výčet mezinárodních a vnitrostátních právních předpisů, které se dotýkají problematiky přepravy nebezpečných látek. Dále popisuje obecně rizika nebezpečných chemických látek a směsí, systém k označování rizikových vlastností chemických látek dle Globálně harmonizovaného systému, nově dle jeho evropské varianty o klasifikaci, označování a balení látek a směsí. Rovněž je zde popsáno označování nebezpečných látek dle Řádu RID, jehož nedílnou součástí je popis jednotlivých tříd nebezpečných látek, jejich charakteristika a vzor používaný na bezpečnostní značce. Všechny dopravní prostředky přepravující nebezpečné látky jsou označeny podle UN systému. Jmenovitě se jedná o identifikační číslo látky a číslo nebezpečnosti látky. Toto bezpečnostní značení musí být na všech vozech. Nedílnou součástí teoretické práce je také kapitola zabývající se činnostmi a povinnostmi bezpečnostních poradců. Teoretickou část práce uzavírá kapitola nakládání s nebezpečnými látkami, kam se řadí především balení, nakládka a vykládka. Pro zpracování této práce byly stanoveny následující cíle. Zmapovat a popsat převoz nebezpečných látek od nakládky po vykládku, zhodnotit bezpečnost přepravy nebezpečných látek po železnici a připravenost jednotky HZS podniku na možné mimořádné události spojené s únikem nebezpečných látek při přepravě na železnici. Analýzou dostupných literárních pramenů a příslušných právních předpisů, které se zabývají problematikou přeprav nebezpečných látek, bylo zjištěno, že evropské předpisy a mezinárodní dohody jsou úspěšně přijímány do právních předpisů ČR. Pro naplnění cílů a k zodpovězení stanovené výzkumné otázky bylo nutné provést kvalitativní výzkum prostřednictvím předem připravených dotazníků. Dotazník byl sestaven ze šestnácti otevřených otázek. Dotazy byly směřovány na bezpečnostní poradce z různých společností v rámci celé ČR. Byla stanovena podmínka, že společnosti se musí zabývat nákladní přepravou nebezpečných látek po železnici dle Řádu RID. Dotazník byl zaměřen především na povinnosti a proškolování bezpečnostních poradců, přepravu nebezpečných látek po železnici a jejich množství, popis činností při nakládce a vykládce, také činnosti zaměstnanců a jednotky HZS podniku při mimořádných událostech spojených s únikem nebezpečných látek a v neposlední řadě na jejich vlastní hodnocení bezpečnosti přepravy nebezpečných látek po železnici. Z celkově pěti oslovených společností dokonce čtyři bezpečnostní poradci byli ochotni spolupracovat a podílet se tak na vytváření této bakalářské práce. A to i přes jejich velkou vytíženost v této profesi. Na základě získaných dat z těchto dotazníků v podobě jednotlivých odpovědí bezpečnostních poradců byly naplněny stanovené cíle práce a odpovězeno na výzkumnou otázku. Bylo zjištěno, že přeprava nebezpečných látek po železnici je dle tázaných odborníků bezpečná, a to po celou dobu zacházení s nebezpečnými látkami. Co se jeví hlavně jako rizikové, je selhání lidského faktoru při některé z činností během nakládky a vykládky. Při úniku nebezpečných látek během přepravy zasahuje jednotka HZS podniku, která ve spolupráci s bezpečnostními poradci řeší aktuální mimořádnou událost. Připravenost jednotky HZS podniku je na vysoké úrovni, vzhledem k tomu, že dochází k pravidelnému cvičení simulovaného úniku nebezpečných látek dle vnitřního havarijního plánu. V poslední řadě byly zmapovány některé ze železničních tranzitních koridorů, po kterých se nebezpečné látky převážejí pravidelně.cze
dc.format79 s., 14 s.
dc.format79 s., 14 s.
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectNebezpečné látkycze
dc.subjectželezniční dopravacze
dc.subjectbezpečnostní poradcecze
dc.subjectŘád RID.cze
dc.subjectDangerous substanceseng
dc.subjectrailway transporteng
dc.subjectsafety advisereng
dc.subjectRID.eng
dc.titlePřeprava nebezpečných látek po železnicicze
dc.title.alternativeTransport of dangerous substances by raileng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag46999
dc.description.abstract-translatedThe bachelor thesis focuses on the transport of dangerous substances by rail. The transport follows the instructions of international legal regulation which is called Regulations Concerning the International Carriage of Dangerous Goods by Rail (RID). The Regulations is the main document for transport of dangerous substances in the CR and also in other forty contractual countries which accepted RID's conditions. Dangerous substances are transported a lot and the increase of transported substances in the future is predictable. The theoretical part of the bachelor thesis contains an enumeration of international and internal legal regulations which are related to problems of transport of dangerous substances. The theoretical part also describes risks of dangerous chemical substances and mixtures and the labelling of dangerous substances according to RID. The Regulations includes the description of particular categories of dangerous substances, the characteristic of substances and the pattern which is used on the precautionary sign. All the means of transport which are used for transport of dangerous substances are labelled according to UN system. This precautionary labelling must be on all the wagons. The important section of the theoretical part is the chapter focuses on activities and duties of safety advisers. The end of the theoretical part is the chapter about treatment with dangerous substances which includes packaging, loading and unloading. These goals were determined for processing of this thesis: To map and to describe the transport of dangerous substances from loading to unloading. To evaluate how safety the transport of dangerous substances by rail is. To evaluate preparedness of fire and rescue services for possible extraordinary events connected with leakage of dangerous substances during the transport by rail. Thanks to analysis of available literary sources and corresponding legal regulations was discovered that European regulations and international agreements are successfully accepted into legal regulations of the CR. For fulfilment of goals and for answer a research question, it was necessary to make qualitative research via prepared questionnaires. The questionnaire was created from sixteen open questions. These questions were aimed at safety advisers from different companies in the CR. The condition was: The companies have to deal with cargo transport of dangerous substances by rail according to RID. The questionnaire was mainly focused on duties and training of safety advisers, on the transport of dangerous substances by rail and their quantity, on the description of activities during loading and unloading, on activities of employees and fire and rescue services during the extraordinary events connected with leakage of dangerous substances. It is also focused on their own evaluation how safety the transport of dangerous substances by rail is. From the five addressed companies even four safety advisers were willing to cooperate and to contribute to creation of this bachelor thesis. They were willing to cooperate despite their workload. The goals were fulfilled thanks to gained data from the questionnaires. The research question was also answered. It was discovered that the transport of dangerous substances by rail is, according to specialists, safe for all the time during the treatment with dangerous substances. The most dangerous thing is the human failure during the loading and unloading processes. The fire and rescue services intervene during the leakage of dangerous substances which happens in the course of transport. The fire and rescue services cooperate with safety advisers and they solve the actual extraordinary event. Their preparedness is on the high level. It is because of regular training where it is simulated the leakage of dangerous substances according to inner emergency plan. Finally, some of the railway transit corridors for the regular transport of dangerous substances were mapped.eng
dc.date.accepted2016-06-09
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineOchrana obyvatelstva se zaměřením na CBRNEcze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programOchrana obyvatelstvacze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeVorel, František


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam