dc.contributor.advisor | Kudlák, Aleš | |
dc.contributor.author | Havlíček, Ladislav | |
dc.date.accessioned | 2021-12-08T13:28:54Z | |
dc.date.available | 2021-12-08T13:28:54Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.date.submitted | 2016-05-03 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/34223 | |
dc.description.abstract | Jednou z nejhorších živelních pohrom, která postihuje člověka a jeho obydlí od nepaměti, je povodeň. A to nejen v České republice, ale i celosvětově. Člověk stále vymýšlí nové prvky protipovodňové ochrany a uvádí je v praxi. Města se snaží budovat ochranné hráze, zkapacitnit koryta toků, budovat suché poldry a další opatření k zamezení většinou katastrofálních následků řádění živlu.
Takovým městem je i Planá nad Lužnicí, které schválilo vybudování protipovodňové hráze na území města z programu "Prevence před povodněmi II", jehož investorem byl Státní podnik Povodí Vltavy.
Tato práce se v teoretické části zabývá analýzou současného stavu sil a prostředků města Planá nad Lužnicí, kam patří Jednotka sboru dobrovolných hasičů Planá nad Lužnicí, Městská policie Planá nad Lužnicí a technické služby Planá nad Lužnicí. V dalším bodě analyzuji současnou organizací realizace protipovodňové ochranné hráze a připravenost vedení města na její realizaci podle provozního řádu vodního díla a podle právních předpisů na úseku ochrany před povodněmi. Dále pak analyzuji zkušenosti a technické parametry obdobných protipovodňových opatření, realizovaných ve stejném programu ve správním obvodu Tábor. A v neposlední řadě zkušenostmi z praktických nácviků realizace protipovodňové linie. Komparací všech provedených analýz vznikl navrhovaný metodický postup, který je uveden v další části.
Ve výsledcích je uveden vlastní organizační návrh řešení realizace protipovodňových opatření na řece Lužnici pro město Planá nad Lužnicí. Celá realizace byla rozdělena do čtyř fází, kde mají zainteresované síly a prostředky jasně vymezené úkoly k zajištění připravenosti technických prvků protipovodňových opatření. Dále jsou zde uvedeny kontrolní seznamy pro vedoucí vyčleněných sil a prostředků města k zajištění efektivního uvedení sil a prostředků do pohotovosti a dále kontrolní seznam velitele zásahu, kde jsou popsány všechny úkoly nutné pro efektivní a rychlou realizaci protipovodňové linie, včetně zajištění čerpacích stanovišť a manipulace se šoupátkovými uzávěry. Pro verifikaci návrhu metodického postupu bylo uspořádáno praktické cvičení, kdy byla ověřována pouze fáze 3 a 4, tedy samotná realizace a rušení protipovodňové ochranné hráze.
V diskuzi jsou detailně popsány jednotlivé fáze realizace, včetně organizace zásahu jednotek požární ochrany, které se budou podílet na montáži mobilního protipovodňového hrazení, a úkoly ostatních subjektů a vedení města na zajištění kontroly a údržby technických prvků protipovodňové ochrany. V dalším bodě je uveden optimální stav subjektů města Planá nad Lužnicí, které se podílejí na realizaci protipovodňové linie, včetně návrhů k dosažení optimální připravenosti. Dále je zde uveden průběh praktického cvičení, kdy byly cvičeny dvě fáze praktickým výcvikem a jedna fáze fyzickou kontrolou, a jeho výsledky. Je zde uvedena i fotodokumentace zjištěných nedostatků, které budou předány vedení města k reklamačnímu řízení s dodavatelem stavby.
V závěru vyjadřuji svůj názor, že navrhovaný postup je správný, což potvrdila i verifikace praktickým cvičením a jeho rozbor vedením města Planá nad Lužnicí a řídícími funkcionáři Hasičského záchranného sboru Jihočeského kraje, Územního odboru Tábor. Nastiňuji zde také chybějící koncepci realizace protipovodňové ochrany na strategické úrovni minimálně ve správních obvodech obcí s rozšířenou působností Tábor a Soběslav a v neposlední řadě neúplnost protipovodňové ochrany města Planá nad Lužnicí, kdy dochází k zaplavování centra města potoky a odvodňovacím systémem lesů ve východní části města. Pokud zde budou realizována protipovodňová opatření, měla by korespondovat a navazovat na stávající protipovodňovou ochranu na řece Lužnici. | cze |
dc.format | 65 s. (87 691 znaků) | |
dc.format | 65 s. (87 691 znaků) | |
dc.language.iso | cze | |
dc.publisher | Jihočeská univerzita | cze |
dc.rights | Bez omezení | |
dc.subject | Jednotka požární ochrany | cze |
dc.subject | protipovodňová opatření | cze |
dc.subject | prvky protipovodňové ochrany | cze |
dc.subject | metodický postup | cze |
dc.subject | Unit of fire protection | eng |
dc.subject | flood control | eng |
dc.subject | flood protection | eng |
dc.subject | methodical process | eng |
dc.title | Návrh postupu realizace protipovodňových opatření na řece Lužnici ve městě Planá nad Lužnicí | cze |
dc.title.alternative | A proposal for the implementation of flood protection measures on the river Lužnice in Planá nad Lužnicí city. | eng |
dc.type | bakalářská práce | cze |
dc.identifier.stag | 47037 | |
dc.description.abstract-translated | One of the worst natural disasters that afflict humans and their dwellings immemorial, is flood. And not only in the Czech Republic but also worldwide. Mankind has always inventing new flood protection and places them in practice. Cities are trying to build of protective wall, increase the capacity of riverbeds, build dry polders and other measures to prevent most of the disastrous consequences rampage element.
Such city is also Planá nad Lužnicí, which approved the construction of levees in the town of the "Flood Prevention II" programme, whose investor was a state enterprise of Povodí Vltavy.
This thesis theoretical part analyzes the current state of forces and means of the town Planá nad Lužnicí, which include The volunteer fire brigade Planá nad Lužnicí, the municipal police Planá nad Lužnicí and technical services Planá nad Lužnicí. In the next section analyzes the current organization and implementation of flood protection wall and readiness of the city government on its implementation by the rules of operation of the waterworks and the legislation in the area of flood protection. Then I analyze the experience and technical parameters of similar flood control measures implemented in the same program in the administrative district of Tabor. Finally, the experience of practical exercises implementation of flood line. Comparison of all analyzes performed was proposed methodology which is presented in the next section.
In the chapter named results is presented my own organizational design solutions of flood control measures on the Lužnice River for the city of Planá nad Lužnicí. The entire implementation was divided into four phases, which have involved forces and means of clearly defined tasks to ensure the readiness of the technical elements of flood control measures. Furthermore, there are checklists for managers assigned forces and means the city to ensure the effective introduction of forces and means to alert and checklist commander of the intervention, which describes all the tasks necessary for the effective and rapid implementation of a flood line, including the provision of pumping stations and handling slide closures. To verify the design of methodical procedure was organized practical exercises, which have been tested only Phase 3 and 4, that the actual implementation and the removal of flood protection dykes.
In the discussion chapter are described in detail the various stages of implementation, including the organization of fire brigade units that will participate in the installation of mobile flood control barriers, and the work of other organizations and city management to ensure control and maintenance of the technical elements of flood protection.
The next point is presented optimum state of subjects of town Planá nad Lužnicí, which are involved in implementing flood line, including proposals to achieve optimal preparedness. It also shows the progress of the exercise, which were drilled two phases of practical training and one phase of physical inspection, and the results of exercise. There is also shown photo documentation of identified deficiencies which will be forwarded to the city government for complaint procedure with the contractor.
In conclusion chatper I express my opinion that the proposed procedure is correct, as confirmed by the verification of practical exercises and analysis of city management Planá nad Lužnicí and managing officers of the Fire and Rescue Service of the South Bohemian region, Territorial Department Tabor. I outline here also missing conception of realization of flood protection at the strategic level, at least in the administrative districts of municipalities with extended competence of Tábor and Soběslav and ultimately incomplete flood protection of Planá nad Lužnicí city, which leads to flooding of the city center by streams and drainage system of forests in the eastern part of the city. | eng |
dc.date.accepted | 2016-06-10 | |
dc.description.department | Zdravotně sociální fakulta | cze |
dc.thesis.degree-discipline | Ochrana obyvatelstva se zaměřením na CBRNE | cze |
dc.thesis.degree-grantor | Jihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakulta | cze |
dc.thesis.degree-name | Bc. | |
dc.thesis.degree-program | Ochrana obyvatelstva | cze |
dc.description.grade | Dokončená práce s úspěšnou obhajobou | cze |
dc.contributor.referee | Kocinová, Monika | |