Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorČevela, Rostislav
dc.contributor.authorHoráková, Vladimíra
dc.date.accessioned2021-12-08T13:29:27Z
dc.date.available2021-12-08T13:29:27Z
dc.date.issued2016
dc.date.submitted2016-08-18
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/34254
dc.description.abstractHlavním tématem této bakalářská práce jsou determinanty zdraví. Protože se jedná o velmi širokou oblast, zaměřila jsem práci na sociální determinanty, které se skládají z deseti hlavních faktorů, ovlivňujících zdraví. Bakalářská práce obsahuje teoretickou část, kde jsem čerpala z poznatků české i zahraniční literatury. Popsala jsem základní determinanty, biomedicínský model zdraví a ekologicko sociální model zdraví, do kterého řadím koncepci deseti sociálních determinant zdraví, dle poznatků Wilkinsona a Marmota, kteří ve své studii rozpracovali deset hlavních sociálních determinant: sociální gradient, dětství, výživa, sociální opora, stres, závislosti, práce, nezaměstnanost, doprava, sociální vyloučení. Praktická část bakalářské práce obsahuje kvantitativní výzkum zaměřený na porovnání cílové skupiny, studenty gymnázia ve věku 16 -19 let žijící v hlavním městě v Praze a studenty státního gymnázia menšího města Žďár nad Sázavou. Hlavním cílem práce je zjistit jak ovlivňují sociální determinanty studenty v přímé souvislosti s životním stylem v těchto městech. V dotazníkovém šetření se zaměřuji na způsob života studentů, trávení volného času, ekonomické faktory rodiny, faktory sociálního prostředí, sociální gradient rodiny, motivaci studentů ke studiu a užívání návykových látek. V diskusi hodnotím výsledky získané v dotazníkovém šetření, v porovnání s obecně platnými poznatky. V závěru bakalářské práce poukazuji na stanovené cíle a získané poznatky této práce. V poslední části se zamýšlím nad nezastupitelnou rolí rodiny, důležitosti výchovy v rodině a vlivu sociálních determinant na zdraví a psychosociální vývoj dospívajícího studenta. Pro získání dat jsem zvolila metodu kvantitativního výzkumu, technikou výzkumu je dotazník s uzavřenými otázkami. Statistické vyhodnocení dotazníku je vyjádřené v procentech, výsledky jsou rozpracované v tabulkách a znázorněné graficky. Vyhodnocené dotazníkové šetření porovnávám s danými hypotézami a cílem práce. Závěr práce obsahuje shrnutí možností využití získaných poznatků v každodenním životě, protože determinanty zdraví mají vliv na naše zdraví v průběhu celého života.cze
dc.format66 stran
dc.format66 stran
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectdětstvícze
dc.subjectsociální determinantycze
dc.subjectsocioekonomický statuscze
dc.subjectstudenticze
dc.subjectrodinacze
dc.subjectvýchovacze
dc.subjectvýživacze
dc.subjectvzdělánícze
dc.subjectživotní stylcze
dc.subjectchildhoodeng
dc.subjectsocial determinantseng
dc.subjectsocio-economic statuseng
dc.subjectstudentseng
dc.subjectfamilyeng
dc.subjectfosteringeng
dc.subjectnutritioneng
dc.subjecteducationeng
dc.subjectlife styleeng
dc.titleDeterminanty zdraví a jejich ovlivnitelnostcze
dc.title.alternativeDeterminants of health and their susceptibilityeng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag47190
dc.description.abstract-translatedThe main topic of this thesis are the determinants of health. Since this is a very broad field, I focused content work on social determinants which consist of ten main factors affecting health. Bachelor thesis contains a theoretical part where I drew on the knowledge of Czech and foreign literature, I described the basic determinants biomedical model of health, ecological - social model of health, in which I rank the concept of ten social determinants of health, according to the findings Wilkinson and Marmot, who in his study worked out ten key social determinants: social gradient, childhood, nutrition, social support, stress, addiction, unemployment, transport and social exclusion. Practical part contains quantitative research aimed to compare the target group high school students aged 16 -19 years old, living in the capital Prague and the state high school students small town of Zdar nad Sazavou. The main goal is to find out how they affect social determinants of students in direct connection with the lifestyle in these cities. The questionnaire survey will focus on the students' way of life, leisure time, economic factors, family factors, social environment, social gradient families, motivating students to study substance abuse. In the discussion, evaluate the results obtained in the questionnaire survey. At the end of the thesis I point out the objectives and acquired knowledge of this work. In conclusion, I think the irreplaceable role of the family, the importance of family upbringing and the influence of social determinants of health and psychosocial development of adolescent students. To obtain the data I chose the method of quantitative research, technology research is a questionnaire with closed questions. Statistical evaluation questionnaire, as a percentage, is in progress, results in tables and graphically illustrated. Evaluated survey is compared with the given assumptions and objective work. The conclusion will discuss the possibility of using the acquired knowledge in daily routine, since the determinants of health has an impact on our health throughout life.eng
dc.date.accepted2016-09-05
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineRehabilitační - psychosociální péče o postižené děti, dospělé a seniorycze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programRehabilitacecze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeČeledová, Libuše


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam