Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorVitoň, Jan
dc.contributor.authorZavadilová, Ivana
dc.date.accessioned2021-12-08T13:29:34Z
dc.date.available2021-12-08T13:29:34Z
dc.date.issued2016
dc.date.submitted2016-05-02
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/34260
dc.description.abstractBakalářská práce mapuje proces vyrovnávání se dospívající dívky s tělesným postižením, který probíhá v rámci její rodiny i širšího sociálního prostředí. Teoretická část je rozdělena do dvanácti podkapitol. První podkapitola se zabývá společenskou normou jako kritériem, které vymezuje osoby se zdravotním postižením. Ve druhé podkapitole se spojuje fenomén zdravotního postižení s jeho jazykovým označením. Třetí podkapitola uvádí historickou vertikální klasifikaci přístupů k osobám se zdravotním postižením. Čtvrtá podkapitola popisuje postavení osob se zdravotním postižením před zlomovým rokem 1989 a pátá podkapitola po něm. Šestá podkapitola shrnuje základní body Úmluvy o právech osob se zdravotním postižením. Sedmá podkapitola se věnuje osobám se zdravotním postižením a osmá osobám s tělesným postižením. Devátá podkapitola se vztahuje k úloze pomáhajících profesí ve vztahu k osobám se zdravotním postižením. Desátá podkapitola se soustředí na oblast sociální práce s osobami se zdravotním postižením a specifikuje koncepci ucelené rehabilitace a úlohu sociální práce jako nástroje inkluze osob se zdravotním postižením. Jedenáctá podkapitola se zaměřuje na sociální práci s rodinami s dítětem se zdravotním postižením, přičemž charakterizuje jejich specifika, životní situaci, sociální fungování a paradigmata sociální práce při práci s nimi. Poslední, dvanáctá podkapitola vypovídá o sociálním systému České republiky ve vztahu k dětem se zdravotním postižením, zaobírá se jeho pilíři, peněžitými dávkami pro děti s tělesným postižením, průkazy pro osoby se zdravotním postižením a sociálními službami mířícími k cílové skupině rodin s dětmi s tělesným postižením. Empirická část je založena na kvalitativním výzkumu, odpovědi na výzkumné otázky hledá metodou osobní případové studie a data sbírá technikou analýzy vedlejších témat knihy "Pozorovatelka", jejíž spoluautorkou je dnes už mladá žena, která se narodila s lékařskou diagnózou DMO: formou spastické kvadruparézy. V příloze jsem ji doplnila vlastním příběhem (viz. Příloha č. 1: Můj příběh), který popisuje cestu vyrovnávání se s jiným typem tělesného postižení. Hlavním cílem práce je nahlédnout očima této dospívající dívky na běžné, každodenní situace, v nichž se promítá její cesta vyrovnávání se s tělesným postižením. Jejich literární zpracování s sebou nese i formativní vliv na čtenáře. Dílčím cílem je zhodnotit hodnotu knihy "Pozorovatelka" jako informačního zdroje o možnostem sociální práce při práci s rodinou s dítětem s tělesným postižením. Výzkumný soubor tvoří 16 letá dívka s tělesným postižením, která je hlavní hrdinkou románu pro dospělé čtenáře vybraného stratifikačním náhodným výběrem z katalogu Jihočeské vědecké knihovny v Českých Budějovicích. K analýze dat bylo zvoleno hloubkové proniknutí do textu, které je blízké literárnímu zpracování. Odpovědí na výzkumnou otázku č. 1 - Jak se vyvíjí proces vnitřního vyrovnávání se člověka s tělesným postižením v konfrontaci s tím, jak člověka přijímá vnější svět? - bylo konstatování, že se jedná o individuální proces ovlivněný obdobím vzniku tělesného postižením, sebepojetím osoby s tělesným postižením, jejím rodinným zázemím a možností žít autonomním životem. Zodpovězení výzkumné otázky č. 2 - Jakou informační hodnotu má kniha "Pozorovatelka" z hlediska sociální práce s rodinou s dítětem s tělesným postižením? - přineslo zjištění, že nízkou a poplatnou legislativě před platností zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách. Bakalářská práce může sloužit jako zdroj empatie pro specifické způsoby naplňování základních potřeb osob s tělesným postižením i jako neocenitelný úhel pohledu na oblast tělesného postižení zprostředkovaný člověkem, který s ním žije.cze
dc.format80 s. (140 859 znaků)
dc.format80 s. (140 859 znaků)
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectosoba se zdravotním postiženímcze
dc.subjectosoba s tělesným postiženímcze
dc.subjectrodina s dítětem s tělesným postiženímcze
dc.subjectsociální práce s rodinou s dítětem s tělesným postiženímcze
dc.subjecta disabled personeng
dc.subjecta person with physical disabilityeng
dc.subjecta family with a child with disabilitieseng
dc.subjectsocial work with families of chidren with disabilitieseng
dc.titleFormativní vliv literární výpovědi osoby se zdravotním postižením (čtenářský zážitek jako zdroj empatie)cze
dc.title.alternativeFormative Influence of Literary Statement of Persons with Disabilities (Reader´s experience as a source of empathy)eng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag47227
dc.description.abstract-translatedBachelor thesis describes the proces of dealing with a teenage girl with her physical disability, which takes place within her family and larger social environment. The theorical part is divided into twelve chapters. The first subchapter deals with the social norm as the criterion that defines persons with disabilities. In the second sub-chapter phenomenon of disability combines with its linguistic designation. The third chapter presents historical vertical classification approaches to persons with disabilities. The fourth subchapter describes the situation of persons with disabilities before brea?king year in 1989 and the fifth subchapter after year 1989. The sixth subchapter summa?rizes key points Convention on the Rights of Persons with Disabilities. The seventh section is a content notion of a person with disabilities. The eighth subchapter is dedica?ted to people with physical disability. The ninth subchapter applies to the task of hel?ping proffesions in relation to persons with disabilities. The tenth subchapter focuses on social work with persons with disabilities and specifies the concept of comprehensive rehabilitation and the role of social work as a tool for inclusion of people with disabili-ties. The eleventh subchapter focuses on social work with families with a child with disabilities, being characterized by their specificity, life situation and social functioning and paradigmas social work in working with them. The last twelve subchapter, which reflects the social systém of the Czech Republic in relation to children with disabilities is concerned with its pillars, cash benefits, identification cards for people with disabili?ties and social services twending in this target group. The empirical part is based on qualitative research, answers to research questions by looking for personal case studies and data gathering analysis technique of sideaffect themes of the book " Pozorovatelka", co-author is now a young woman who was born with a medical diagnosis of cerebral palsy, with form of spastic quadriparesis. The main objective is to watch by her sight in common, everyday situations in which shows her way of coping with disabilities whose literary treatment entails a for-mative influence on readers. Apartial objective is to evaluate the value of the book as source of information about the possibilities of social work when working with families of children with disa-bilities. The research group consists of a 16-year old girl with disabilities, who is the main heroine of randomly selected novel for adult readers of the catalog of Ji hočeská vědec-ká knihovna in České Budějovice. The data analysis was chosen by penetration depth into the text which is close to the literary proces. The answer of the research question no. 1 How is developer the proces of internal coping with a person with disabilities in the confrontation with how man receives the outside world? It was said it deals with an individual proces influenced by primarily the period when physical disabilities, self-concept persons with disabilities, their family background and the opportunity to live autonomous life. The answer of the research question no 2 What is information value of the book "Po-zorovatelka" in terms of social work with families of children with disabilities? It brou-ght the result that low and tributary to legislation before validation Act. no. 108/2006 Coll., on social services. The Bachelor thesis can serve as a source of empathy for specific ways of meeting the basic needs of people with disabilities as well as an invaluable perspective on physical disability mediated by a person who lives with it.eng
dc.date.accepted2016-06-08
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineSociální práce ve veřejné správěcze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programSociální politika a sociální prácecze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeŽalud, Zdeněk


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam