Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorUrbanová, Vlastimila
dc.contributor.authorPeřanová, Denisa
dc.date.accessioned2021-12-08T13:30:00Z
dc.date.available2021-12-08T13:30:00Z
dc.date.issued2016
dc.date.submitted2016-05-04
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/34281
dc.description.abstractV teoretické části bakalářské práce je věnována pozornost vývoji pojmu ADHD a příslušné terminologii. Postupuje se od lehké mozkové dysfunkce (LMD) až po současné pojetí ADHD. Jednotlivé kapitoly se zabývají etiologií ADHD, výskytem této poruchy, klasifikací a rozlišením ADHD podle příznaků. V teoretické části je zařazena kapitola o rozdílných projevech ADHD a ADD. V teoretické části práce je podrobněji rozpracovaná problematika žáka s ADHD na 1. stupni základní školy. V další kapitole je charakterizován mladší školní věk, jsou zde popsány i možné problémy, které u žáka s ADHD mohou vzniknout. Dále jsou zde uvedeny i právní předpisy, které se vztahují mimo jiné i ke vzdělávání žáků s ADHD. Další kapitola je zaměřena na vhodné výukové metody, které jsou uplatňovány při vzdělávání žáků s ADHD, neboť správné metody práce jsou u těchto dětí klíčové. Vyhovující forma vzdělávání pro žáky s ADHD je zajišťována školou ve spolupráci s pedagogicko-psychologickou poradnou. Pedagogicko-psychologické poradny jsou velmi důležitým článkem při řešení výukových problémů u dětí s ADHD. Žákům s ADHD poradny vypracovávají individuální vzdělávací plán, ve kterém je specifikován výčet vhodných podpůrných opatření pro konkrétní dítě. Pedagogicko-psychologické poradny mohou rovněž žákovi s ADHD doporučit asistenta pedagoga, který může žákovi a celé třídě v oblasti vzdělávání výrazně pomoci. Pro úspěšné zvládnutí dítěte se syndromem ADHD je však potřeba zajistit spolupráci všech zúčastněných stran. Multidisciplinárnímu přístupu je věnována poslední kapitola teoretické části bakalářské práce. Má-li být práce s dítětem s ADHD efektivní, je důležité, aby učitel, rodina, dítě a specializovaní odborníci tvořili koalici a vzájemně spolupracovali. V praktické části bakalářské práce byl vzhledem k tématu práce, zvolen kvalitativní typ výzkumu, v rámci kterého byla použita technika polostrukturovaných rozhovorů s jednotlivými respondenty. Rozhovory byly realizovány s učiteli a výchovnými poradci působícími na dvou základních školách, speciálními pedagogy a psychology působícími v pedagogicko-psychologické poradně. Ve výzkumné části bakalářské práce je zaznamenán průběh a výsledky kvalitativního výzkumu. Cílem práce bylo získat názory učitelů, výchovných poradců, speciálních pedagogů a psychologů na problematiku vzdělávání žáků s ADHD. V práci jsou stanoveny dva cíle: 1. Jaké jsou názory vybraných odborníků na problematiku vzdělávání žáků se syndromem ADHD. 2. Jak odborníci pohlížejí na otázku toho, zda je role asistenta pedagoga přínosná pro žáky s ADHD." Cíle jsou dále rozpracovány do podoby otázek pro polostrukturovaný rozhovor. Výzkumná zjištění se opírají o informace z rozhovorů se dvěma učiteli a dvěma výchovnými poradci, kteří působí na základních školách a se dvěma speciálními pedagogy a dvěma psychology působícími v pedagogicko-psychologické poradně. Bakalářská práce zprostředkovává autentické zkušenosti učitelů a výchovných poradců působících na základní škole a psychologů a speciálních pedagogů působících v pedagogicko-psychologické poradně, kteří pracují s žáky se syndromem ADHD. V práci jsou uvedeny informace ohledně problematiky vzdělávání žáků s ADHD a zásady metody práce, které mohou být užitečné pro širší pedagogickou veřejnost.cze
dc.format75 s. (117 085 znaků)
dc.format75 s. (117 085 znaků)
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectADHDcze
dc.subjectvzdělávánícze
dc.subjectasistent pedagogacze
dc.subjectmetody prácecze
dc.subjectADHDeng
dc.subjectEducationeng
dc.subjectassistent of the pedagogueeng
dc.subjectmethods of workeng
dc.titleVzdělávání žáků s ADHD na 1. stupni ZŠcze
dc.title.alternativeEducation of Pupils with ADHD at Lower Primary Schooleng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag47313
dc.description.abstract-translatedThe theoretical part of this bachelor's dissertation is focused on the development of the term ADHD and appropriate terminology. It proceeds from minimal brain dysfunction to actual term of ADHD. The chapter contains the etiology of ADHD, occurence of this disorder, clasification and distinction of ADHD in accordance with the symptoms. In the theoretical part there is a chapter about different manifestations of ADHD and ADD. There is elaborated chapter about the problems of the ADHD child in the lower level of primary school. In the following chapter, there is definition of younger school age and possible problems developing by the ADHD child. There are legal rules relating to the education of ADHD pupils. Another chapter is focused on appropriate educative methods, that are applied during the education of children diagnosed with ADHD, because the right methods of work are pivotal for them. The right form of education for ADHD pupils is provided by the schools in cooperation with educational and psychological counselling offices. Those are very important for solving the educational disorders of ADHD children. They can set up individual educational plan with specific enumeration of appropriate actions for the child. The counselling offices can also recommend the assistent of the pedagogue, who can help the ADHD child and also the whole class. Is is necessary for all of the actors to cooperate to manage the child with ADHD. Multidisciplinary approach is mentioned in the last chapter of the theoretical part of this bachelor's dissertation. If the work with ADHD child is supposed to be effective, it is important for the teacher, family, child and experts to create a union and cooperate. In accordance to the theme of the paper, the qualitative type of research, more specificaly the technique of semistuctured interviews with the respondents, was used in the practical part. Those were realised with the teachers and educational consultants working in two primary schools, special pedagogues and psychologists working in educational and psychological counselling offices. In the research part of the paper, the process and results of the qualitative research is captured. The aim of the paper was to gain the opinions of teachers, educational consultants, special pedagogues and psychologists specialized on the problems of education of pupils with ADHD. In the dissertation, two goals are worded: 1) What are the opinions of selected experts on the topic of education of the children diagnosed with ADHD. 2) What do the experts think about the question if the role of the assistent of pedagogue is beneficial for ADHD pupil. The aims are transformed into the form of questions for the semistructured interview. The research results are backed by the information coming from the interviews with the experts mentioned earlier. The most important outcome of the research is the finding that the role of the assistent of pedagogue is helpful only in the tougher forms of this diagnosis and just on the lower level of primary education. The experts claimed that it is crucial to differentiate bad behaviour from ADHD syndrome. The cooperation of family and school is considered to be very important. The teachers and consultants cowork especially with the family and also with educational and psychological counselling offices, if necessary. Experts apply relaxing and calming methods the most. This bachelor's dissertation arranges authentic experience of the experts with ADHD children from schools and educational and psychological counselling offices. The dissertation shows the information about the problems with the education of the pupils with ADHD and the principles of work with them, that can be useful for larger pedagogical public.eng
dc.date.accepted2016-06-13
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineSpeciální pedagogika - vychovatelstvícze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programSpeciální pedagogikacze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeŠulistová, Radka


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam