Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorUrbanová, Vlastimila
dc.contributor.authorTučková, Olga
dc.date.accessioned2021-12-08T13:30:02Z
dc.date.available2021-12-08T13:30:02Z
dc.date.issued2016
dc.date.submitted2016-05-04
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/34283
dc.description.abstractBakalářská práce se zabývá problematikou odměn a trestů ve výchovně vzdělávacím procesu v mateřských školách speciálních. Teoretická část je zaměřena na výchovu, její styly a prostředky, na vzdělávání, učení, osobnostní kvality učitele a jeho kompetence. Následující dvě kapitoly se věnují odměnám, trestům a rizikům s nimi spojenými. Další kapitola je věnována předškolnímu věku dítěte, jeho vývoji a předškolnímu vzdělávání, včetně charakteristiky mateřské školy. Poslední kapitola se zaměřuje na dítě se speciálními vzdělávacími potřebami, na speciální vzdělávání a speciálně pedagogické poradenství. Praktická část se zabývá především výsledky šetření, které jsem získala pomocí kvalitativního výzkumu, tedy rozhovoru s předem připravenými osmi otázkami. Na otázky odpovídalo šest respondentů. Rozhovory se uskutečnily s pedagogickými pracovníky v mateřských školách speciálních v Českých Budějovicích. Cílem práce je zjistit, jaké odměny a tresty se využívají v rámci výchovně vzdělávacího procesu v mateřských školách speciálních, jakou mají účinnost, popř. jak často a z jakých důvodů jsou využívány. Z výsledků šetření vyplývá, že nejvíce užívanou a téměř jedinou odměnou je pochvala a nejužívanějším trestem je převážně ústní pokárání (domluva) či omezení činnosti na určitou dobu, dokud si dítě neuvědomí, co udělalo špatně a za co je potrestáno. Odměna ve formě pochvaly dítě samozřejmě potěší a především pozitivně motivuje, ale zanedlouho si ani nevzpomene, že bylo tímto způsobem oceněno. Z trestu ve formě domluvy si děti v podstatě nic nedělají a rychle na něj zapomínají. Jedná se však o výchovné prostředky, které užívá každý pedagogický pracovník a prakticky neustále. V mateřské škole jsou ale tyto prostředky velmi omezené a problémem může být i výchova v rodině. Děti jsou většinou zvyklé od rodičů na zcela jiný přístup, než je v mateřské škole. Pedagogičtí pracovníci využívají zmíněné odměny a tresty v mateřské škole denně a většina z nich je považuje za nezbytné. Práce může být přínosná pedagogickým pracovníkům, kteří se věnují výchově a vzdělávání dětí v mateřské škole speciální a studentům, kteří se zabývají touto problematikou.cze
dc.format57 s. (76 843)
dc.format57 s. (76 843)
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectdítě se speciálními vzdělávacími potřebamicze
dc.subjectodměnacze
dc.subjectpředškolní věkcze
dc.subjecttrestcze
dc.subjectvýchovacze
dc.subjectvzdělávánícze
dc.subjectchildren with special educational needseng
dc.subjectrewardeng
dc.subjectpreschool ageeng
dc.subjectpunishmenteng
dc.subjectraisingeng
dc.subjecteducationeng
dc.titleRole odměny a trestu ve výchově a vzdělávání předškoláka se speciálními vzdělávacími potřebamicze
dc.title.alternativeRole of reward and punishment in the upbringing and education of the preschooler with special educational needseng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag47317
dc.description.abstract-translatedThis Bachelor´s thesis deals with the problematics of rewards and punishments in educational process in nursery schools for children with special educational needs. The theoretical part focuses on rasining children, various ways of raising, on education, teaching, personal qualities of teachers and their competences. The following two chapters deal with the rewards, punishments and the risks associated with them. The next chapter concentrates on preschool children´s development and preschool education as well as the characteristics of nursery schools. Last chapter focuses on children with special educational needs, special needs education and special education consulting. The practical part deals especially with the research results which were gained through the qualitative research, an in-depth interview consisting of eight questions. The questions were answered by six respondents, the pedagogical workers in nursery schools for children with special educational needs in České Budějovice. The aim of this Bachelor´s thesis is to find out which rewards and punishments are used in the educational process in nursery schools for children with special educational needs, what are their effects, how often they are used and the reasons why they are used. The research shows that almost the only and the most used reward is a praise and the most used punishments are mainly an oral rebuke or the restriction of some activities for a certain period of time until the child realizes their bad behaviour. Children are pleased and are positively motivated when they are praised but soon they forget about it. Rebukes are also not effective from the same reason. However, these are common educational ways used by everybody pedagogical worker all the time. Application of other educational ways of rewards and punishments are very limited in nursery schools and another problem might also be the way of raising the child in the family itself. The children are mostly used to a completely different approach to their behaviour in their family than in the nursery school. The pedagogical workers use the mentioned rewards and punishments in the nursery school daily and most of the teachers regard them as essential. This Bachelor´s thesis might be benefitial for the pedagogical workers who raise and educate children in the nursery schools for children with special educational needs and for students who deal with these issues.eng
dc.date.accepted2016-06-14
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineSpeciální pedagogika - vychovatelstvícze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programSpeciální pedagogikacze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeLidralová, Jitka


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam