Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorUrbanová, Vlastimila
dc.contributor.authorMallátová, Michaela
dc.date.accessioned2021-12-08T13:30:06Z
dc.date.available2021-12-08T13:30:06Z
dc.date.issued2016
dc.date.submitted2016-05-04
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/34286
dc.description.abstractBakalářská práce řeší otázku motivačních mechanismů v rámci výchovně vzdělávacího procesu pro žáky s těžkým mentálním postižením. Cílem práce je zjistit, jakých motivačních mechanismů je učitelkami žáků s těžkým mentálním postižením nejvíce využíváno. Dílčím cílem je porovnání odpovědí učitelek dle délky jejich praxe a zjištění, zda má délka praxe vliv na výběr motivačních mechanismů. Teoretická část práce se v první kapitole věnuje definici mentální retardace, její etiologii, diagnostice a klasifikaci. Další kapitola je zaměřena na vzdělávání osob s mentálním postižením. Vzdělávání je k účelům mé bakalářské práce blíže specifikováno v následující kapitole, edukace osob s těžkým mentálním postižením. Kapitola edukace osob s těžkým mentálním postižením je kromě vzdělávání věnována okrajově také výchově a stále se rozvíjející metodě Snoezelen a konceptu Bazální stimulace, které do edukace osob s mentálním postižením neodmyslitelně patří. Poslední kapitolou teoretické části je motivace ve školním prostředí. Podklady pro závěr praktické části práce jsem získávala pomocí polostrukturovaných rozhovorů s předpřipravenými deseti otázkami, které díky zvolené pružné metodě mohly být v průběhu dotazování pozměňovány. Na otázky mi odpovídalo deset respondentek. Provedeným výzkumem jsem zjistila, že k výuce je nejčastěji motivováno za pomoci demonstrace, vyprávění, nebo použitím obrázků doprovázejících probíranou látku. Žáci jsou běžně motivování odměnami, mezi nejčastější se řadí úsměv a následně odměnění pomocí drobné sladkosti. Neverbální odměňování a tresty se přirozeně prolínají celou výukou a žáci jim nejsnáze rozumějí. Vliv praxe byl na jednotlivých odpovědích znatelný, zejména v přístupu k novým metodám. Učitelky s kratší praxí využívají nové a alternativní metody častěji a jsou otevřeny učit se novému, na druhé straně učitelky s delší praxí využívají spíše metod ověřených a praxí ozkoušených. Práce může být přínosná jako přehled využívaných motivačních mechanismů napříč různou délkou praxe v oboru a jako materiál studentům, kteří se chtějí věnovat práci s žáky s těžkým mentálním postižením.cze
dc.format73 s. (109 661 znaků)
dc.format73 s. (109 661 znaků)
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectmentální postiženícze
dc.subjectmotivacecze
dc.subjectvýchovně vzdělávací procescze
dc.subjectmental disabilitieseng
dc.subjectmotivationeng
dc.subjecteducational processeng
dc.titleVyužívání motivačních mechanismů v rámci výchovně vzdělávacího procesu pro žáky s těžkým mentálním postiženímcze
dc.title.alternativeApplication of motivational mechanisms within the educational process for pupils with severe mental retardationeng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag47320
dc.description.abstract-translatedThe bachelor thesis deals with the issue of motivation mechanisms in the scope of educational process of pupils with heavy mental disabilities. The target of the thesis is to find out which what motivation mechanisms are used by teachers of pupils with heavy mental disabilities most frequently. A partial target is the comparison of answers of teachers depending on their practice and the ascertainment if the length of practice had influence on the motivation mechanisms. The theoretical part of the thesis is devoted to the definition of mental disability, its etiology, diagnostics and classification. The following chapters focus on the education and subsequently teaching of persons with mental disabilities; the teaching is, for the purposes of my bachelors thesis specified closer in the following chapter, "Education of persons with heavy mental disabilities". This chapter is, besides the teaching, devoted also to the developing Snoezelen method and Basal stimulation concept being a part of education of persons with a mental disabilities inseparably. The last chapter of the theoretical part is the motivation in the school environment. I acquired the base for the conclusion of the practical part of thesis by means of the half-structured talks with the pre-prepared ten questions which could be changed during questioning thanks to the elected flexible method. Ten respondents answered my questions. I have found out through the questioning carried out that the pupils are motivated frequently by means of demonstration, narration or use of pictures accompanying the curriculum. The pupils are usually motivated by remuneration, the most frequent ones are a smile and subsequently small sweets. The non-verbal remuneration and punishments are present in the whole teaching process and the pupils understand them easily. The influence of practice was visible in individual answers especially in view of new methods. The teachers with a shorter practice use new and alternative methods more often and they are open to new methods, on the other hand, teachers with a longer practice use more verified methods well-tried in practice. The thesis may represent contribution as survey of used motivation mechanisms in relation to the various term of practice in the branch and as material for students desiring to work with pupils with a heavy mental disability.eng
dc.date.accepted2016-06-14
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineSpeciální pedagogika - vychovatelstvícze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programSpeciální pedagogikacze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeKoppová, Věra


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam