dc.contributor.advisor | Záškodná, Helena | |
dc.contributor.author | Perná, Tereza | |
dc.date.accessioned | 2021-12-08T13:30:12Z | |
dc.date.available | 2021-12-08T13:30:12Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.date.submitted | 2016-05-04 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/34290 | |
dc.description.abstract | Bakalářská práce se zaměřuje na školní úspěšnost dětí s ADHD, zejména na názory učitelů ze základních škol praktických a běžných základních škol.
Teoretická část pojednává o základní terminologii, jejím historickém vývoji a objasnění její nejednotnosti, která se objevuje v literatuře i praxi. V první polovině teoretické práce můžeme narazit na etiologii ADHD, včetně diagnostických kritérií. Práce se snaží popsat jednoduchým a přehledným způsobem pozici dítěte s ADHD ve škole a vzdělávacím procesu jako celku, pojmenovat a jasně definovat nejvýraznější překážky jeho školní úspěšnosti a hrozby jeho rozvoje na poli vzdělání i celkového rozvoje. Práce například poukazuje na nutnost vhodného výběru školy či na vliv nevhodného hodnocení dětí s ADHD, dále na poruchy chování, kam lze zařadit například nadměrné upoutávání pozornosti, negativismus či záškoláctví.
V druhé části teoretické práce je pozornost věnována definování školní úspěšnosti a neúspěšnosti, popsání neprospívajícího žáka. Zmiňuje taktéž jednotlivé typy ovlivňujících faktorů ve vztahu k ADHD jako příčině školní neúspěšnosti, které vyžadují speciální přístup a zohlednění popsaných specifik na poli vzdělávání i domácí přípravy, prostředí, potřeby relaxace nebo třeba vnímání specifických projevů chování.
Pomocí dotazníků vlastní konstrukce, jsou porovnány názory učitelek ze základních škol praktických a běžných základních škol, podle kterých si lze utvořit přehled o tom, jaké faktory dle jejich názoru ovlivňují školní úspěšnost dětí s ADHD, ale i do jaké míry mají tyto faktory vliv. Výzkum probíhal v Jihočeském kraji. Dotazníky byly distribuovány do škol ve Strakonicích, Českých Budějovicích, Českém Krumlově a Kamenném Újezdu.
Výsledky tohoto výzkumu, mohou složit jako studijní materiál pro studenty, kteří mají zájem získat komplexní souhrn informací o školní úspěšnosti dětí s ADHD. Po dohodě při distribuci dotazníků do škol, budou výsledky této práce prezentovány ředitelům škol, jako inspirativní materiál v oblasti odstraňování překážek školní úspěšnosti dětí s ADHD. | cze |
dc.format | 80 s. (96806 znaků) | |
dc.format | 80 s. (96806 znaků) | |
dc.language.iso | cze | |
dc.publisher | Jihočeská univerzita | cze |
dc.rights | Bez omezení | |
dc.subject | Klíčová slova: školní úspěšnost | cze |
dc.subject | školní neúspěšnost | cze |
dc.subject | ADHD | cze |
dc.subject | Keywords: school success | eng |
dc.subject | school failure | eng |
dc.subject | ADHD | eng |
dc.title | Školní úspěšnost dětí s ADHD z pohledu učitelů | cze |
dc.title.alternative | School success of children with ADHD from the teacher´s point of view. | eng |
dc.type | bakalářská práce | cze |
dc.identifier.stag | 47327 | |
dc.description.abstract-translated | This Bachelor's thesis focuses on the school success of children with ADHD and especially on the point of view of teachers' from practical elementary schools and standard elementary schools. The thesis describes the diverse influences on the academic success of children with ADHD.
The theoretical part deals with the basic terminology it's historical development and clarification of it's disunity, which appears in both literature and practice. In the first half of the theoretical work we encounter the etiology of ADHD, including diagnostic criteria. The work tries to describe in a simple and clear way the position of a child with ADHD in school and the educational process as a whole, identify and clearly define the most significant obstacles to school success and the threats to it's development in the field of education and overall development. For example, the work points to the need for the appropriate choice of school or improper assessment of children with ADHD as well as behavioral disorders, which may include, for example excessive drawing of attention from others, negativity or skipping school.
In the second part of the theoretical work attention is paid to defining educational success and failure and generally describing a pupil that fails. Also mentioned are the different types of influential factors in relation to ADHD as the cause school failure which require a special approach and awareness of the specifics described in the field of education, home preparation, environment, the need to relax or even the perception of specific behaviors.
The quantitative research conducted by a questionnaire of our own design compares the views of teachers of practical elementary schools and standard elementary schools which can help to create an overview of what factors, in their opinion, affect school success of children with ADHD, but also how much influence these factors have. The research was conducted in Southern Bohemia. Questionnaires were distributed to schools in Strakonice, Ceske Budejovice, Cesky Krumlov and Kamenny Újezd.
The results can be used as study material for students who wish to obtain a comprehensive summary of information about school performance of children with ADHD. After an agreement during the distribution of questionnaires to schools, the results of this study will be presented to school principals as inspirational material to help remove barriers to school success of children with ADHD. | eng |
dc.date.accepted | 2016-06-15 | |
dc.description.department | Zdravotně sociální fakulta | cze |
dc.thesis.degree-discipline | Speciální pedagogika - vychovatelství | cze |
dc.thesis.degree-grantor | Jihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakulta | cze |
dc.thesis.degree-name | Bc. | |
dc.thesis.degree-program | Speciální pedagogika | cze |
dc.description.grade | Dokončená práce s úspěšnou obhajobou | cze |
dc.contributor.referee | Břízová, Bohdana | |