Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorMajerová, Petra
dc.contributor.authorSýkorová, Adéla
dc.date.accessioned2021-12-08T13:30:18Z
dc.date.available2021-12-08T13:30:18Z
dc.date.issued2016
dc.date.submitted2016-05-04
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/34295
dc.description.abstractPředkládaná bakalářská práce nese název Vliv inkluze na sebepojetí dítěte se zrakovým postižením a je tvořena dvěma částmi, částí teoretickou a empirickou. Teoretická část je rozdělena do tří kapitol, přičemž se kapitola první zabývá vymezením pojmu zrakové postižení. Mimo to zahrnuje také informace o způsobech klasifikace zrakového postižení, možné etiologii jeho vzniku, či dělení na zrakové postižení vrozené a získané. Kapitola se zabývá také možnostmi vzdělávání osob se zrakovým postižením vymezenými v legislativě České republiky. To vše se zaměřením zejména na oblast integrace a inkluze žáků se zrakovým postižením a s ohledem na specifika, jež jsou pro tuto oblast zásadní. Kapitola druhá je věnována sebepojetí, jeho složkám a vývoji. Není zde opomenuto ani období staršího školního věku, které je pro tuto práci s ohledem na složení výzkumného vzorku tvořeného třemi probandy ve věku čtrnáct let klíčové. Kapitola třetí pak popisuje použité metody a techniky sběru dat. Empirická část je vystavěna na kvalitativním výzkumu. Výzkum byl realizován prostřednictvím hloubkových rozhovorů vedených s probandy, které byly následně kvůli získání dostatečného množství informací navíc doplněny ještě o rozhovor vedený s matkou každého z probandů a analýzu osobních dokumentů, některých lékařských zpráv a zpráv ze speciálně pedagogického centra či Centra zrakových vad. Ze získaných informací byly sestaveny případové studie, jež byly dále analyzovány. Na základě provedeného výzkumu je možné soudit, že je sebepojetí dítěte značným způsobem inkluzí ovlivněno. To, zda bude ovlivněno pozitivně či negativně však závisí na způsobu její realizace a připravenosti všech jejích účastníků. Tato bakalářská práce by měla přinést vhled do problematiky sebepojetí dítěte se zrakovým postižením vzdělávaného formou inkluzivního vzdělávání. Zároveň by mohla sloužit jako inspirativní materiál pro studenty zabývající se touto problematikou a také pro pedagogy zabývající se inkluzivním vzděláváním. Mohla by být také podnětem pro další výzkum v této oblasti.cze
dc.format76 s. (107 657 znaků)
dc.format76 s. (107 657 znaků)
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectinkluzecze
dc.subjectintegracecze
dc.subjectzrakové postiženícze
dc.subjectsebepojetícze
dc.subjectstarší školní věkcze
dc.subjectinclusioneng
dc.subjectintegrationeng
dc.subjectvision disabilityeng
dc.subjectselfconcepteng
dc.subjectolder school ageeng
dc.titleVliv inkluze na sebepojetí dítěte se zrakovým postiženímcze
dc.title.alternativeEffect of inclusion on selfconcept of child with visual impairmenteng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag47340
dc.description.abstract-translatedThe submitted Bachelor thesis is called The influence of inclusion on the selfconcept of a child with vision disability and it is formed by two parts, theoretical and empiric. The theoretical part is devided into three chapters, where the first chapter deals with the definition of the term vision disability. Except that it also includes information about the kinds of classification of the vision disability, possible etiology of its origins or division of the disability to congenital and acquired. The chapter also deals with the possibilities of education of people with vision disability defined in the Czech Republic legislation. All this concentrates mainly on the area of integration and inclusion of pupils with vision disability with respect to fundamental specificities of this area. The second chapter is dedicated to selfconcept, its parts and development and it also deals with the period of the older school age which is, considering the structure of the research sample formed by three fourteen years old individuals, key for this thesis. The third part then describes methods and styles used for collecting data. The empiric part is based on a quality research. The research was conducted by deep conversations with the subjects, which were, to gain sufficient amount of information, completed with the conversations with each subject´s mother, analysis of personal documents, some medical reports and reports from special pedagogical center or the Center of vision disability. All the collected information was used to form case studies which were then analysed. According to the implemented research it is possible to say that the selfconcept of a child is significantly influenced by the inclusion. However, if the influence is positive or negative depends on the way of its implementation and readiness of all its participants. This Bachelor thesis should bring insight into the issue of selfconcept of a child with vision disability educated in the form of inclusive education. At the same time it could serve as inspirational material for students interested in this issue and also pedagogues dealing with the inclusive education. It could also be an impulse for further studies in this area.eng
dc.date.accepted2016-06-14
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineSpeciální pedagogika - vychovatelstvícze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programSpeciální pedagogikacze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeJánský, Petr


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam