dc.contributor.advisor | Chloubová, Ivana | |
dc.contributor.author | Velátová, Simona | |
dc.date.accessioned | 2021-12-08T13:30:55Z | |
dc.date.available | 2021-12-08T13:30:55Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.date.submitted | 2016-05-03 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/34321 | |
dc.description.abstract | Bakalářská práce má dvě části. První část vysvětluje pojem perioperační sestra
a její kompetence, které určuje vyhláška č. 55/2011 Sb. O činnostech zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků. Dále navazující kapitoly pojednávají
o pracovním prostředí perioperačních sester, zásadách práce perioperačních sester, přípravě operačního sálu, o ošetřování a přípravě nástrojů a technickém vybavení. První část teoretické části uzavírá kapitola, která vysvětluje termín perioperační péče. Druhá část se zaměřuje na vzdělávání perioperačních sester. Informuje o historii, podmínkách a možnostech specializačního vzdělávání perioperačních sester. Poslední část se zabývá celoživotním vzděláváním.
Prvním cílem bylo zmapovat rozsah činností perioperačních sester při vybraných operacích. Druhým cílem bylo zjistit rozdíly v činnostech perioperačních sester
při klasických a laparoskopických operacích. Posledním cílem bylo zjistit možnosti dalšího vzdělávání perioperačních sester.
Výzkum byl prováděn formou kvalitativního šetření. Výzkumná data byla získána technikou nestandardizovaných hloubkových rozhovorů. Do výzkumu byly zařazeny perioperační sestry třech operačních sálů Nemocnice České Budějovice a. s., a to chirurgického, urologického a gynekologického. Odpovědi byly zaznamenávány písemně na záznamové archy a po té doslovně přepsány. Vyhodnocení a analýza rozhovorů byla provedena kategorizací. Kategorie byly ještě doplněny podkategoriemi.
Z výsledků výzkumného šetření zaměřeného na činnosti perioperačních sester vyplývá, že práce perioperačních sester zahrnuje mnoho činností, které musí perioperační sestry dodržovat a plnit. Činnosti zahrnují výkony perioperačních sester před operací, během a po operaci. Navazují plynule jedna na druhou a mají daný sled. Instrumentářka a obíhající sestra většinu činností vykonávají společně. Bylo
zjištěno, že mezi nejčastější činnost perioperačních sester patří kontrola. Kontrola pacienta, kontrola nástrojů, kontrola přístrojů, ale kontrolní chirurgický list
na pracovištích zatím nepoužívají. Při laparoskopických operacích velké rozdíly v činnostech perioperační sestry neuvádí. Přibývají jen činnosti spojené s rozmístěním, kontrolou a obsluhou přístrojů. Prostorové uspořádání si musí zajistit tak, aby byla dodržena bezpečnost pacienta i personálu. Obsluha a ovládání přístrojů klade
na perioperační sestry velké nároky na erudovanost po technické stránce
Z výzkumného šetření, které se týká možností dalšího vzdělávání perioperačních sester vyplynulo, že perioperační sestry upřednostňují specializační vzdělávání. Jako další způsob k obnovování znalostí uvádějí účast na seminářích. V jiných aktivitách kroky nepodnikají.
Účelem bakalářské práce bylo popsat činnosti, které vykonávají perioperační sestry při jejich každodenních činnostech a zjistit jakým způsobem si doplňují a získávají nové informace a poznatky. Perioperační sestry zabezpečují chod operačních sálů, je od nich vyžadována znalost techniky a operačních postupů a bezchybné ovládání různých druhů instrumentária. Odborné znalosti přispívají ke klidnému průběhu a kvalitnímu výsledku operace. Toto vše pro ně znamená neustálou kontrolu, vzdělávání a rozšiřování znalostí. Bakalářská práce poukazuje na to, že je potřeba investice do vzdělávání
od zaměstnavatele, ale i větší aktivita ze strany perioperačních sester při celoživotním vzdělávání. Výsledky výzkumného šetření by bylo možné využít jako materiál k vytvoření přednášky pro perioperační sestry. | cze |
dc.format | 77 s. | |
dc.format | 77 s. | |
dc.language.iso | cze | |
dc.publisher | Jihočeská univerzita | cze |
dc.rights | Bez omezení | |
dc.subject | Perioperační sestra | cze |
dc.subject | perioperační péče | cze |
dc.subject | vzdělávání | cze |
dc.subject | laparoskopie | cze |
dc.subject | Perioperative nurse | eng |
dc.subject | perioperative care | eng |
dc.subject | education & training | eng |
dc.subject | laparoscopy | eng |
dc.title | Náročnost práce perioperační sestry | cze |
dc.title.alternative | Perioperative Nurses' Work Demands | eng |
dc.type | bakalářská práce | cze |
dc.identifier.stag | 47442 | |
dc.description.abstract-translated | My thesis has two parts. Part One explains the concept of "perioperative nurse"
and her competences set forth in the Decree no.55/2011 Coll., on the activities
of healthcare workers and other professional workers. The following chapters discuss the working environment of perioperative nurses, job principles of perioperative nurses, preparation of the operating room, treatment and preparation of instruments
and technical equipment. Theory Part One is concluded by the chapter that explains
the concept of perioperative care.
Part Two is focused on education and training of perioperative nurses. It provides historical information, conditions and opportunities for specialized training
of perioperative nurses. The last chapter deals with lifelong learning.
Objectives of the Thesis
The first objective was to map the range of activities performed by perioperative nursesduring selected types of surgery. The second objective was to identify differences in perioperative nurses' activities during standard and laparoscopic surgery. The last objective was to identifyopportunities for further training of perioperative nurses.
The method of qualitative research was used. Research data were collected
from non-standardized in-depth interviews. The research covered perioperative nursesof three operating rooms in the Hospital of České Budějovice a. s., namely surgery, urology and gynaecology. The research was carried out in collaboration
with 3 perioperative nurses of each of the above mentioned operating rooms.
Responses were recorded in writingand interviews with individual nurses were numbered followed then by verbatim transcriptionof interview data. The evaluation and analysis of interviews were categorized and categories were supplemented
with subcategories.
The results of research focused on duties of perioperative nurses show
that perioperative nurses' workencompasses many duties they have
to performandfollow. The duties of perioperative nurses include activities before, during and after surgery. They smoothly follow one after another and have
a predefined sequence. The Scrub Nurse and CirculatingNursejointly perform most activities. Checking was identified as the most frequent activity of perioperative nurses. Checking on the patient, checking on instruments, checking
on equipment / devices, but no surgery check-listsare used in the workplaces fornow. For laparoscopic surgery, no great differences in activities were mentioned
by perioperative nurses. There would only be some additional activities related
to deployment, checking and control of devices. The spatial arrangement must ensure safety of the patient as well as personnel. The operation and control of devices
and equipment is very challenging for perioperative nurses in terms of their technical skills and competences. The research concerning opportunities for further training
of perioperative nurseshas showed that perioperative nurses prefer specialized training. As another method to refresh their knowledge, participation in workshops was mentioned by perioperative nurses. No other activities are pursued.
The purpose of my thesis was to describe activities (duties) performed
by perioperative nurses in their daily routine work and establish how they learn
and addnew information and knowledge. Perioperative nursesmanage
theactivities / operation of operating rooms. They are required to be familiar
with the technique and operating procedures and faultlesslyhandle various types
of instruments. Professional knowledge supports a smooth course and good quality results of surgery. All of that requires continuous control, training and expanding their knowledge. This thesis points out the need for employer'sinvestments in training
and more proactive approach of perioperative nurses to lifelong learning. The research results could provide the basis for preparation of a lecture for perioperative nurses. | eng |
dc.date.accepted | 2016-05-23 | |
dc.description.department | Zdravotně sociální fakulta | cze |
dc.thesis.degree-discipline | Všeobecná sestra | cze |
dc.thesis.degree-grantor | Jihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakulta | cze |
dc.thesis.degree-name | Bc. | |
dc.thesis.degree-program | Ošetřovatelství | cze |
dc.description.grade | Dokončená práce s úspěšnou obhajobou | cze |
dc.contributor.referee | Michálková, Helena | |