Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorKaas, Jiří
dc.contributor.authorBěhanová, Kateřina
dc.date.accessioned2021-12-08T13:31:06Z
dc.date.available2021-12-08T13:31:06Z
dc.date.issued2016
dc.date.submitted2016-05-02
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/34328
dc.description.abstractNa povolání všeobecné sestry jsou v posledních letech kladeny stále vyšší nároky. Z tohoto důvodu se začalo na středoškolské vzdělání pohlížet jako na nedostatečné, a pro budoucí sestry se stalo nutností absolvovat vyšší odbornou či vysokou školu. Aby byly budoucí absolventi oboru Všeobecná sestra dostatečně připraveni na výkon tohoto povolání, je nutné získat náležité praktické zkušenosti během praktické výuky. V této souvislosti je třeba, aby spolu sestry a studenti vzájemně spolupracovali. Při nespolupráci se efektivita vzdělávání mnohonásobně snižuje. Cílem bakalářské práce je zmapovat faktory ovlivňující spolupráci sester a studentů oboru všeobecná sestra v průběhu praktické výuky. Pro splnění cíle bylo stanoveno 6 hypotéz. H1- Spolupráce sester a studentů oboru všeobecná sestra v průběhu praktické výuky je přímo závislá na ročníku studia. H2 - Spolupráce sester a studentů oboru všeobecná sestra v průběhu praktické výuky je přímo závislá na věku sester. H3 - Spolupráce sester a studentů oboru všeobecná sestra v průběhu praktické výuky je přímo závislá na vzdělání sester. H4 - Spolupráce sester a studentů oboru všeobecná sestra v průběhu praktické výuky je přímo závislá na charakteru oddělení. H5 - Spolupráce sester a studentů oboru všeobecná sestra v průběhu praktické výuky je přímo závislá na druhu středoškolského vzdělání studenta. H6 - Spolupráce sester a studentů oboru všeobecná sestra v průběhu praktické výuky je přímo závislá na postoji sester k vysokoškolskému vzdělávání sester. V empirické části bakalářské práce byla využita metoda kvantitativního šetření. Samotný sběr dat byl uskutečněn technikou dvou nestandardizovaných dotazníků vlastní konstrukce. Jednotlivé dotazníky byly rozdány 120 sestrám z klinických pracovišť českobudějovické nemocnice, kam docházejí studenti oboru Všeobecná sestra na praktickou výuku a 174 studentům všech ročníků prezenčního studia oboru Všeobecná sestra. Prvnímu ročníku byly předloženy dotazníky písemnou formou. Druhému a třetímu ročníku tohoto oboru byly dotazníky předloženy elektronickou formou. Oběma skupinám bylo položeno 20 otázek s použitím uzavřených, polootevřených, otevřených a filtračních variant odpovědí. Data byla zpracována v programu Excel, kde byla nejprve provedena základní popisná statistika. V rámci tohoto kroku byly vypočteny absolutní a relativní četnosti jednotlivých odpovědí respondentů. Pro lepší přehlednost byly výsledky znázorněny prostřednictvím grafů. Stanovené hypotézy byly následně testovány s využitím chí kvadrát testu. Obecně bylo zjištěno, že sestry jsou se studenty převážně spokojené a jejich přítomnost na pracovišti považují za přínosnou. Naproti tomu studenti zastávají spíše neutrální názor. Z testování hypotéz bylo zjištěno, že na spolupráci sester a studentů nemá vliv ročník studia studenta, předešlé vzdělání studenta, vzdělání sestry či postoj sester k vysokoškolskému vzdělávání sester. Naopak vliv na spolupráci má věk sester, kdy výzkum potvrdil, že mladší sestry jsou více spokojené se spoluprácí než sestry starší. Dále byla potvrzena závislost spolupráce s charakterem oddělení, kdy sestry z oddělení ARO/JIP berou studenty na pracovišti spíše jako přítěž oproti sestrám z oddělení následné péče. Výzkum také odhalil mnoho zajímavých odpovědí. Z odpovědí vyplývá, že většina sester a studentů je se spoluprácí spokojeno. Pokud dojde k nějakému konfliktu na pracovišti, jedná se převážně o nedorozumění v komunikaci, neochotu a aroganci sester či studentů. Práce poskytuje náhled na problematiku spolupráce sester a studentů během praktické výuky. Výsledky mohou využít jak sestry, tak i studenti k větší informovanosti o tom, v čem tkví nejvíce problémů v průběhu praktické výuky a mohly tak tyto problémy řešit. Dále mohou výsledky posloužit pro pracovníky nemocnic a škol, které vzdělávají všeobecné sestry. Práce může též sloužit jako podklad k dalšímu výzkumnému šetření.cze
dc.format80 s.
dc.format80 s.
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectvšeobecná sestracze
dc.subjectvzdělávánícze
dc.subjectpraktická výukacze
dc.subjectstudentcze
dc.subjectspoluprácecze
dc.subjectgeneral nurseeng
dc.subjecteducationeng
dc.subjectpractical educationeng
dc.subjectstudenteng
dc.subjectcooperationeng
dc.titleSpolupráce sester a studentů oboru Všeobecná sestra v průběhu praktické výukycze
dc.title.alternativeCooperation of nurses and students of the field General nurse during practical educationeng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag47451
dc.description.abstract-translatedStill higher demands have been placed on the job of a general nurse recently. This is why secondary education started to seem insufficient and completion of higher vocational or university education has become necessary for future nurses. To be adequately prepared for their jobs the future graduates of the Nursing course have to obtain adequate practical experience during the practical education. Mutual cooperation between nurses and students is necessary in this context. Lack of such cooperation substantially reduces effectiveness of the educational process.The aim of this bachelor thesis was to map the factors affecting cooperation between nurses and students of the Nursing course during practical placement. 6 hypotheses were set to meet the goal.A quantitative research method was used in the empiric part of the thesis. The data collection itself was performed by means of two non-standardized questionnaires of own design. The questionnaires were distributed among 120 nurses from clinical workplaces of the České Budějovice Hospital, where the students of the Nursing course have their placements, and to 174 full-time students of all the study years of the Nursing course. The questionnaires were presented in written to the first year students, in electronic form to the second and third year students. Both the groups were asked 20 questions with application of closed, semi-open, open and filtered response variants. The data was processed in Excel, where the basic descriptive statistic was first applied. Absolute and relative rates of the individual responses were calculated within this step. The results were illustrated graphically to achieve better clarity. The set hypotheses were consequently tested on the base of the chi-square test. The research has revealed in general that most of the nurses are satisfied with the students and they consider their presence at the wards beneficial. The student have on the other hand more neutral opinion. The examination of the hypotheses has revealed that the year of study, the previous education of a student, the education of a nurse or the attitude of nurses to tertiary education of nurses has no influence on the cooperation between nurses and students. The age of nurses on the other hand affects the cooperation as younger nurses are more satisfied with the cooperation than the older ones. The dependence of cooperation of the department character has also been confirmed, as nurses from the Anaesthetic/ICU departments consider students at the workplace as a burden unlike nurses from the follow-up treatment departments. The research has also provided numerous interesting answers. The replies reveal that most nurses and students are satisfied with the cooperation. If a conflict occurs at a workplace, it is most frequently a misunderstanding in communication, unwillingness and arrogance of nurses or students. The thesis provides an insight into the problems in cooperation between nurses and students during practical placement. The results may be useful either for nurses or the students for better awareness of the roots of the problems in the practical education so that they are able to solve such problems. The results may also be helpful for the staff of hospitals and schools where general nurses are prepared. The thesis may also be an input to further research.eng
dc.date.accepted2016-06-10
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineVšeobecná sestracze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programOšetřovatelstvícze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeHudáčková, Andrea


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam