Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorŠulistová, Radka
dc.contributor.authorHejnová, Iveta
dc.date.accessioned2021-12-08T13:31:15Z
dc.date.available2021-12-08T13:31:15Z
dc.date.issued2016
dc.date.submitted2016-05-02
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/34334
dc.description.abstractPředkládaná bakalářská práce na téma " Role sestry v edukačním procesu u pacientů s onemocněním hypertenze " se zabývá problematikou vysokého krevního tlaku s aspektem na vzdělávání pacientů ze strany sestry, což je v současné době velice aktuální téma. Práce je rozdělena do dvou částí. V první teoretické části jsme se zaměřili na to, co je o problematice vysokého krevního tlaku, nefarmakologické léčbě a edukační činnosti známé v odborné literatuře. Věnujeme se charakteristice onemocnění hypertenze, metodám měření krevního tlaku v ošetřovatelské péči, rizikovým faktorům, příznakům, léčbě onemocnění, komplikacím a ošetřovatelské péči o hypertonika. Dále se zabýváme ošetřovatelským modelem dle Hendersonové, jenž je aplikován v oboru kardiologie. Také zmiňujeme Centrum prevence civilizačních chorob v Českých Budějovicích, které se zaměřuje civilizačními chorobami a věnuje se pacientům s těmito onemocněními. Druhá část se věnuje empirickému šetření, jeho průběhu a výsledkům výzkumného šetření, které bylo realizováno v průběhu roku 2015 až 2016. Hlavním cílem výzkumného šetření bylo odkrývání jevů v oblasti edukace pacientů s diagnózou hypertenze v oblasti změny životního stylu. Výzkumné šetření proběhlo v nemocničním zařízení a ambulancích praktického lékaře v Jihočeském kraji. Po stanovení hlavního cíle jsme určili cíl intelektuální, praktický a personální. Na základě určených cílů jsme vytvořili pět výzkumných otázek, které se staly základem dalších otázek rozhovoru s respondenty. K realizaci výzkumného šetření byl použit polostrukturovaný rozhovor, jehož součástí byly základní a doplňující otázky. Doplňující otázky byly pokládány v případě potřeby v průběhu rozhovoru s respondenty. Výzkumný soubor zahrnuje dvě skupiny respondentů. První skupinu tvořily sestry ze dvou pracovišť - z kardiologického oddělení a z ambulancí praktického lékaře. Druhou skupinu tvořili pacienti s diagnostikovanou hypertenzí z kardiologického oddělení a ambulance praktického lékaře. Původně mělo výzkumné šetření pokračovat v kardiologické ambulanci, ale na doporučení hlavní sestry bylo od tohoto záměru odstoupeno. Přesto, že výzkumné šetření v kardiologické ambulanci nebylo uskutečněno, myslíme si, že celkové výsledky šetření přináší důležité poznatky o zkoumaném jevu. Ve výzkumném šetření jsme se zaměřili na realizaci edukačního procesu z pohledu sestry i pacienta. Sestry přiznávají, že edukační proces ve většině případů neprobíhá. Důležitým faktorem, který z jejich pohledu tento proces ovlivňuje, je nedostatek času a malý zájem pacienta o tuto problematiku. Výzkumné šetření ukázalo, že ve většině případů našich respondentů edukační proces neproběhl. Dále bylo zjištěno, že sestry prokazují odborné kompetence o nefarmakologické léčbě u onemocnění hypertenze, které pacientům nepředávají nebo pouze v malé míře. Pacienti hodnotí edukační proces jako nedostatečný. Většina respondentů se domnívá, že informace o nefarmakologické léčbě by měl podávat lékař. Sestra by měla podle pacientů informace zopakovat a doplnit. Respondenti tedy neočekávali při diagnostice podání informací ze strany sestry. Někteří pacienti vidí jako jeden z důvodů časově omezený kontakt se sestrou. Domníváme se tedy, že jedním z možných řešení je snížit počet pacientů na jednu ošetřující sestru na kardiologickém oddělení. V ambulanci by bylo vhodné snížit počet pacientů na jednoho praktického lékaře, a tedy i ošetřující sestru. V současné době, kdy je ve zdravotnictví v ČR obecně nedostatek kvalifikovaného personálu je toto řešení prozatím nerealizovatelné. Časová nedostatečnost je podle nás jedním ze zásadních faktorů ovlivňující efektivní edukační proces. Věříme, že tato práce bude přínosem nejen pro budoucí profesní život autorky, ale také pro všechny čtenáře této bakalářské práce. Zároveň se otevírá prostor pro výzkumné šetření většího a podrobnějšího zkoumání vzhledem k zjištěným jevům.cze
dc.format62 s.
dc.format62 s.
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectedukační procescze
dc.subjectsestracze
dc.subjectpacientcze
dc.subjecthypertenzecze
dc.subjecteducation processeng
dc.subjectnurseeng
dc.subjectpatienteng
dc.subjecthypertensioneng
dc.titleRole sestry v edukačním procesu u pacientů s hypertenzí.cze
dc.title.alternativeThe nurse's role of educating patient with hypertension disease.eng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag47463
dc.description.abstract-translatedThe present bachelor thesis called "The Role of a Nurse in the Educational Process Aimed at a Patient with Hypertension" deals with the issue of high blood pressure with stress on the education provided by a nurse, which is a really current topic at present. The thesis is divided into two parts. In the first, theoretical part we focused on the facts known from theoretical literature about the issue of high blood pressure, nonpharmacological treatment and educational activity. We deal with the characteristics of hypertension, blood pressure measurement methods in nursing care, the risk factors, symptoms, the treatment of the disease, complications and the nursing care of a hypertonic patient. We also deal with the treatment model according to Henderson, which is applied in cardiology. We also mention the Centre of Prevention of Civilisation Diseases in České Budějovice, The second part deals with an empiric research performed in 2015 and 2016, its course and its results. The main goal of the research was to reveal the phenomena in the field of education for patients with the diagnosis of hypertension in relation to a change of the lifestyle. The research was performed in a hospital and in offices of general practitioner in South Bohemia Region. After setting the main goal we set the intellectual, practical and personnel goals. On the base of the set goals we prepared five research questions, on which further questions used in interviews with respondents were based. A semi-structured interview consisting of basic and supplementary questions was applied to the research. The supplementary questions were asked when necessary during the interviews with the respondents. The research sample consists of two groups of respondents. Nurses from two types of workplaces from a cardiology department and offices of general practitioners formed the first group. The second group consisted of patients with diagnosed hypertension from the cardiology department and from offices of general practitioners. The research was originally going to continue in a cardiology outpatient department but this plan was abandoned upon recommendation of the head nurse. Despite of this fact we are convinced that the overall results of the research provide important knowledge of the examined phenomenon. We focused on implementation of the educational process from the points of view of a nurse and a patient. The nurses admit that no educational process is in place in most cases. Lack of time and lack of interest among patients are important factors affecting this process from their point of view. The research among the respondents has shown that no education was provided in most of the cases. There was another finding that nurses show competence in nonpharmacological treatment for hypertension, which they only pass to their patient insufficiently or not at all. Patients assess the educational process as insufficient. Most of the patients think that a doctor should provide information on nonpharmacological treatment. A nurse should repeat and extend the information according to the patients. The respondents thus did not expect a nurse to provide them with information within the diagnostic. Some patient see the reason in the time limited contact with a nurse. We are thus convinced that reduction of the number of patients per a nurse at a cardiology department is one of the possible solutions. As for general practitioners reduction of the number of patients per a physician and thus per a nurse would be appropriate. This solution is not feasible nowadays when there is lack of qualified healthcare staff in the CR. Lack of time is one of the substantial factors affecting an effective educational process in our opinion. We believe that this thesis will contribute not only to the author's future career, but also to all the readers of the thesis. It also opens the space for a larger and more detailed research to the facts herein revealed.eng
dc.date.accepted2016-06-07
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineVšeobecná sestracze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programOšetřovatelstvícze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeŠedová, Lenka


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam