Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorPrázdná, Radka
dc.contributor.authorSekyrová, Natálie
dc.date.accessioned2021-12-08T13:32:17Z
dc.date.available2021-12-08T13:32:17Z
dc.date.issued2016
dc.date.submitted2016-05-04
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/34372
dc.description.abstractTématem bakalářské práce jsou možnosti a význam výuky výtvarné výchovy u žáků se zrakovým postižením v základním vzdělávání. Cílem bakalářské práce je představit možnosti a význam výtvarné výchovy pro rozvoj kognitivních funkcí a motoriky horních končetin žáků mladšího školního věku se zrakovým postižením. Praktickým záměrem je vytvoření modifikace školního vzdělávacího programu (dále jen ŠVP) předmětové oblasti Výtvarná výchova pro speciální potřeby žáků se zrakovým postižením na 1. stupni základní školy, a to jak pro žáky slabozraké, tak pro žáky nevidomé. Práce se skládá z teoretické a praktické části. Teoretická část je rozdělena do pěti hlavních kapitol. První kapitola je věnována definici zrakového postižení, jeho klasifikaci a členění podle stupně, typu a příčiny vzniku. Druhá kapitola pojednává o etiologii zrakového postižení. Třetí kapitola se zabývá specifiky vývoje dětí se zrakovým postižením v mladším školním věku. Konkrétně je zde popsán kognitivní vývoj dětí se zrakovým postižením v tomto věku. Zaměřuje se na zrakové, sluchové a hmatové vnímání, dále na pozornost, paměť, myšlení a řeč. Čtvrtá kapitola obsahuje možnosti základního vzdělávání žáků se zrakovým postižením. Nejprve je zde pro přehlednost uvedena legislativa, raná péče a předškolní vzdělávání. Poté je velká část kapitoly věnována samotnému základnímu vzdělávání a to jak formou integrace, tak na základní škole pro zrakově postižené. Pro úplnost textu jsou zde zmíněny i základní informace o středoškolském vzdělávání. Poslední kapitola teoretické části pojednává o výtvarné výchově pro žáky se zrakovým postižením. Praktická část obsahuje modifikaci školního vzdělávacího programu základní školy hlavního vzdělávacího proudu. Jsou zde nejprve uvedeny cíle práce a metodika praktické části, jejíž součástí je popis výzkumného terénu a analýza ŠVP základní školy. Poslední část je tvořena samotnou modifikací a jsou v ní obsaženy tabulky s původním i modifikovaným učivem a očekávanými výstupy a dále metodické doplnění zvlášť pro žáky slabozraké a nevidomé. Pro zpracování praktické části bakalářské práce byly použity kvalitativní postupy. Technikou sběru dat byla analýza dokumentů, konkrétně školních vzdělávacích programů. Bakalářská práce je využitelná jako studijní materiál pro studenty speciální pedagogiky, speciální pedagogy a po formální úpravě i pro cílovou skupinu rodičů a žáků se zrakovým postižením. V neposlední řadě by mohla sloužit jako metodické náměty pro pedagogy na základních školách hlavního vzdělávacího proudu a žáky se zrakovým postižením s tímto typem vzdělávacích potřeb, kteří jsou v nich integrováni.cze
dc.format69 s. (108 954 znaků)
dc.format69 s. (108 954 znaků)
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectzrakové postiženícze
dc.subjectvýtvarná výchovacze
dc.subjectzákladní vzdělávánícze
dc.subjectŠkolní vzdělávací programcze
dc.subjectmodifikacecze
dc.subjectvisual impairmenteng
dc.subjectart educationeng
dc.subjectelementary educationeng
dc.subjectschool education programeng
dc.subjectmodificationseng
dc.titleMožnosti a význam výuky výtvarné výchovy u žáků se zrakovým postižením v základním vzdělávánícze
dc.title.alternativePossibilities and importance of art education of pupils with visual impairment in elementary educationeng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag47552
dc.description.abstract-translatedThe theme of this thesis is the evaluation of the possibilities and importance of art education of pupils with visual impairment in elementary education. The aim of the thesis is to present the possibilities and importance of art education for the development of cognitive and motor function of the upper limbs of young learners with visual disabilities. The practical aim is to create a modified school educational program (SEP) for the subject area Art education that would address the special needs of pupils with visual impairment or blind at the first grade of primary school. The thesis consists of theoretical and practical part. The theoretical part is divided into five main chapters. The first chapter is devoted to the definition of visual impairment, its classification and structuring by grade, type and causes. The second chapter is about the etiology of visual impairment. The third chapter deals with the specific development of children with visual impairment at school age. Specifically, the cognitive development of children this age with visual impairment is described. The focus is on the visual, auditory and tactile perception as well as attention, memory, thinking and speech. The fourth chapter describes the capabilities of the elementary education related to teaching students with visual impairments. First, the related legislation, early care and preschool education are noted. Afterwards, a large part of the chapter is devoted to elementary education either through integration or at the elementary school for the visually impaired. Basic information on secondary education is also provided for the sake of completeness. The last theoretical chapter is dedicated to the art education for pupils with visual impairment. The practical part presents the proposed modification of elementary school education program for mainstream schools. First, the presented aims and methodology of the practical part are listed, including a description of the research and analysis of the SEP field for elementary schools. The last part includes the modification proposal itself; the original and modified curriculum and expected outputs and methodological supplement specifically for blind and visually impaired students are presented in form of dedicated tables. Qualitative approaches were used for the practical part of the thesis. The data were collected by an analysis of documents (specifically school education program). The thesis is usable as a study material for students of special education, special educators, and after a formal update also for the target group of parents and pupils with visual impairments. It could serve as a methodical suggestions for teachers in primary mainstream schools and pupils with visual impairment that have such educational needs.eng
dc.date.accepted2016-06-14
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineSpeciální pedagogika - vychovatelstvícze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programSpeciální pedagogikacze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeJánský, Petr


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam