Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorMíková, Veronika
dc.contributor.authorHellerová, Petra
dc.date.accessioned2021-12-08T13:32:26Z
dc.date.available2021-12-08T13:32:26Z
dc.date.issued2016
dc.date.submitted2016-05-04
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/34377
dc.description.abstractBakalářská práce zabývající se tématem cvičení praktického života u dětí s Downovým syndromem v předškolním věku, tedy Montessori pedagogikou, je rozdělena na část teoretickou a praktickou. První kapitola teoretické části je věnována alternativnímu vzdělávání, čili alternativním školám. Druhá kapitola je zaměřena na život a skutky zakladatelky jedné z alternativních škol Marie Montessori. Obsahem třetí kapitoly je pak samotná Montessori pedagogika a Montessoriovská škola. Čtvrtá kapitola pojednává o vývoji dítěte v předškolním věku. Další kapitolu, kapitolu pátou, tvoří téma školní zralosti a připravenosti dítěte na školu. Šestá kapitola pak řeší dítě s Downovým syndromem. Poslední kapitola teoretické části je zaměřena na předškolní zařízení s principy Montessori pedagogiky v České republice. Její součástí je také zmínka o vztahu mezi Montessori pedagogikou a Montessori terapií. V praktické části bakalářské práce jsem využila metodu kvalitativního výzkumu. Výzkumné šetření probíhalo v Dětském centru Pomněnka v Českých Budějovicích od září 2015 do března 2016. Informace a data potřebná k realizaci výzkumu jsem získávala pomocí pozorování dívek s Downovým syndromem a dále prostřednictvím polostrukturovaného rozhovoru s pedagogickými pracovníky centra. Ke zpracování získaných informací jsme použila techniku analýzy dat. Hlavním cílem práce bylo určit, v jakých oblastech může nácvik praktické činnosti, dle principů Marie Montessori, podporovat rozvoj dětí s Downovým syndromem. K dosažení hlavního cíle byly stanoveny dílčí cíle a výzkumné otázky. Výzkumným šetřením bylo zjištěno, jaké činnosti jsou pro dívky s Downovým syndromem v Dětském centru Pomněnka nejnáročnější. Na základě tohoto zjištění byly vytvořeny nové, adaptované pomůcky rozvíjející oblast praktického života. Během šetření pak bylo ověřeno, že tyto pomůcky jsou pro dívky s Downovým syndromem přínosem, a to především v oblasti samostatnosti a sebeobsluhy. Rozvíjí zejména jemnou motoriku, podporují koordinaci oko - ruka, ovlivňují ale i myšlení, pozornost a trpělivost dítěte. V průběhu výzkumu byly rovněž vypozorovány některé faktory mající zásadní vliv na práci dívek s Downovým syndromem - únava, aktuální nálada, motivace a připravenost prostředí. Těmto faktorům je třeba věnovat zvýšenou pozornost a podpořit tak výkonnost dívek a jejich schopnost soustředit se. Z použití nově vytvořených pomůcek v praxi je patrné, že splňují původní záměr rozvoje dané činnosti z oblasti praktického života, a to dle principů a zásad Montessori pedagogiky. Obě adaptované pomůcky, vyrobené na základě bakalářské práce, zůstanou k dispozici Dětskému centru Pomněnka v Českých Budějovicích. Bakalářská práce pak může dále sloužit rodičům, pedagogickým pracovníkům, vychovatelům či studentům pedagogických oborů k osvětě v oblasti problematiky nácviku každodenních činností Montessori pedagogiky.cze
dc.format135 s. (183 638 znaků)
dc.format135 s. (183 638 znaků)
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectCvičení praktického životacze
dc.subjectDownův syndromcze
dc.subjectMontessori pedagogikacze
dc.subjectPředškolní věkcze
dc.subjectŠkolní zralostcze
dc.subjectPractical life exerciseseng
dc.subjectDown syndromeeng
dc.subjectMontessori educationeng
dc.subjectPreschool ageeng
dc.subjectSchool maturityeng
dc.titleCvičení praktického života u dětí s Downovým syndromem v předškolním věkucze
dc.title.alternativePractical life exercise for preschool-age children with Down syndromeeng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag47559
dc.description.abstract-translatedThe Bachelor's thesis focuses on practical life exercises for preschool children with Down syndrome; that is, Montessori education. It is divided into a theoretical and a practical part. The first chapter of the theoretical part concentrates on alternative education, or more precisely, on alternative schools. The second chapter deals with the life and activities of Maria Montessori, the founder of one of the alternative schools. The third chapter then addresses the Montessori education and Montessori schools. The fourth chapter examines development of a preschool child. The fifth chapter discusses school maturity and school readiness of a child. The sixth chapter then in more detail describes children with Down syndrome. The last chapter of the theoretical part is focused on preschool institutions in the Czech Republic following the principles of the Montessori education. It also mentions the relationship between Montessori education and Montessori therapy. The practical part of the Bachelor's thesis was carried out using qualitative research method. The research survey was conducted in the Children's Centre Pomněnka in České Budějovice from September 2015 to March 2016. The information and data needed for the research were gathered by observations of girls with Down syndrome and also by a semi-structured interview with the centre's pedagogical employees. The data analysis method was used to process the obtained data. The main aim of the thesis was to determine in which way the practical life exercises (according to Maria Montessori's principles) can support the development of children with Down syndrome. Subgoals and research subquestions were specified in order to achieve the set aim. The research showed which activities are the most difficult for the girls with Down syndrome in the Children's Centre Pomněnka. Based on these findings, new and adapted aids were created that are helpful in practical life. The research also proved that these aids are beneficial to the girls with Down syndrome, especially to their autonomy and self care. Mostly, such aids develop motor skills, improve the eye-hand coordination and also influence child's thinking, attention and patience. During research, some factors that have a significant impact on the activities of the girls with Down syndrome were observed, such as tiredness, current mood, motivation and readiness of the surroundings. It is necessary to pay attention to these factors and this way support the performance of such children and their ability to concentrate. The practical use of these newly created aids show that they fulfil their intended purpose and that they are helpful in practical life according to principles and methods of Montessori education. Both adapted aids, which were made based on this Bachelor's thesis, will remain in the Children's Centre Pomněnka in České Budějovice and will be available for the children. The Bachelor's thesis can also provide information to parents, pedagogical workers, educators or students of pedagogy and to educate them in the issue of daily life exercises of the Montessori education.eng
dc.date.accepted2016-06-14
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineSpeciální pedagogika - vychovatelstvícze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programSpeciální pedagogikacze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereePrázdná, Radka


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam