Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorMíková, Veronika
dc.contributor.authorJandová, Veronika
dc.date.accessioned2021-12-08T13:32:27Z
dc.date.available2021-12-08T13:32:27Z
dc.date.issued2016
dc.date.submitted2016-05-04
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/34378
dc.description.abstractBakalářská práce je zaměřena na téma Rozvoj předmatematických a matematických představ u dětí se zrakovým postižením v předškolním věku. Práce obsahuje část teoretickou a praktickou. Teoretická část je rozdělena do pěti kapitol. První kapitola popisuje zrakové postižení. Druhá kapitola se věnuje charakteristice dítěte předškolního věku. Třetí kapitola je zaměřena na specifika vývoje dětí se zrakovým postižením v předškolním věku. Další kapitolou je výchova a vzdělání dětí se zrakovým postižením. Pátá kapitola zahrnuje předmatematické a matematické představy. Hlavním cílem je rozpracovat již stávající část ŠVP speciální mateřské školy pro zrakově postižené zaměřenou na předmatematické a matematické představy do jednotlivých aktivit. Z tohoto cíle vycházejí tři dílčí cíle. Prvním dílčím cílem je pozorováním dětí, zjistit, jakou část ŠVP bych měla rozpracovat. Druhým dílčím cílem je vymyslet aktivity s pomůckami, které budou vhodné pro rozvoj předmatematických a matematických představ pro děti se zrakovým postižením předškolního věku. Třetím dílčím cílem je použít aktivity na rozvoj předmatematických a matematických představ u dětí se zrakovým postižením v praxi. K dosažení cílů jsou stanoveny tři výzkumné otázky. V praktické části bakalářské práce jsem využila metodu kvalitativního výzkumu. Jako techniku sběru dat potřebnou k realizaci výzkumu jsem použila pozorování dětí se zrakovým postižením. Dále jsem provedla polostrukturovaný rozhovor s pedagogy. Ke zpracování získaných informací jsem použila techniku analýzy dat. A udělala jsem analýzu osobní dokumentace vybraných dětí a zúčastnila jsem se přímé práce s dětmi se zrakovým postižením. Výzkumné šetření probíhalo v Mateřské škole pro zrakově postižené v Českých Budějovicích od ledna do konce března 2016. Cílovou skupinu tvoří děti a pedagogové speciální mateřské školy pro zrakově postižené. Výsledkem mé bakalářské práce jsou dvě nové aktivity s pomůckami orientované na rozvoj předmatematických a matematických představ. Na základě pozorování bylo zjištěno, že obě aktivity s pomůckami rozvíjejí stanovené kategorie. Obě aktivity s pomůckami rozvíjejí jemnou motoriku, zrakové vnímání, myšlení, paměť, řeč, geometrické tvary, orientaci na ploše, číselnou řadu. Druhá aktivita s pomůckou navíc rozvíjí hmatové vnímání, orientaci v obrázku a podporuje spolupráci ve skupině. Z výzkumu vyplývá, že obě aktivity s pomůckami jsou pro děti se zrakovým postižením přínosné. U první aktivity s pomůckou plnily děti úkoly podle přesného postupu. Děti pojmenovávaly geometrické tvary, orientovaly se na ploše, kde procvičovaly pojmy týkající se orientace v prostoru. Při druhé aktivitě s pomůckou si děti u vytváření obrázku osvojovaly tvarové vlastnosti předmětů, barvy a druhy materiálů. Na vylosovaných kartičkách s úkoly pozorovaly grafické obrazy čísel, orientovaly se na ploše a vytvářely obrázek, rozvíjely verbální projev, procvičovaly číselnou řadu, chápaly pojem čísla a jeho množství a přiřazovaly symbol na kostce k napsaným číslům. Na základě ověření aktivit s pomůckami v praxi, je zřejmé, že jsou vhodné pro rozvoj předmatematických a matematických představ. Během výzkumu bylo zjištěno, jak byla pozornost dětí při aktivitách s pomůckami ovlivňována motivací, okolním prostředím a dobou, kdy s pomůckou pracovaly. Nově vytvořené pomůcky budou ponechány v Mateřské škole pro zrakově postižené v Českých Budějovicích. Tyto aktivity s pomůckami mohou být také využity v běžných mateřských školách nebo rodiči jako námět na další aktivity s dětmi k podpoře školní zralosti.cze
dc.format142 s. (161 052 znaků).
dc.format142 s. (161 052 znaků).
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectZrakové postiženícze
dc.subjectpředškolní věkcze
dc.subjectpředmatematické a matematické představycze
dc.subjectaktivity s pomůckami.cze
dc.subjectvisual impairmenteng
dc.subjectpre-school ageeng
dc.subjectpre-mathematical and mathematical ideaseng
dc.subjectactivities with aidseng
dc.titleRozvoj předmatematických a matematických představ u dětí se zrakovým postižením v předškolním věkucze
dc.title.alternativeDevelopment of pre-mathematical and mathematical imagination of preschool children with visualimpairmenteng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag47560
dc.description.abstract-translatedThe topic of this bachelor thesis is 'The Development of Pre-mathematical and Mathematical Ideas In Children with Visual Impairments During Pre-school Age'. It is divided into a theoretical and a practical section. The theoretical section consists of five chapters. The first chapter describes visual impairments. The second chapter characterises a pre-school child. The third chapter is focused on the specifics of the development of a child with a visual impairment during the pre-school age. Next chapter comprises the upbringing and education of visually impaired pre-school children. The last chapter studies pre-mathematical and mathematical ideas and concepts. The main goal is to further develop the already existing part of 'School Educational Programme (SEP)' for special pre-school care for visually impaired concerning pre-mathematical and mathematical ideas and concepts into specific activities. This aim implies three partial ones. The first partial goal is to discover, via observing children, which part od SEP should be further developped. The second is to invent activities with aids suitable for the development of pre-mathematical and mathematical ideas in children with visual impairments during the pre-school age. The final is using these activities in practice. To achieve these aims, three research questions are posed. In the practical segment of this thesis, a method of quantitative research was used. A technique used to collect data needed for the realisation of the research was observation of the kids with the mentioned disabilities and also a semistructured interview with pedagogues. A technique of data analysis was used to process the obtained information. An analysis of personal documentation of chosed kids was done. Part of the practical section was also attending a direct work with visually impaired kids. The research took place in the kindergarten 'Mateřská škola pro zrakově postižené v Českých Budějovicích' since January until March 2016. The target group was formed by children and pedagogues of a special kindergarten for visually impaired. The results of my bachelor thesis are two new activities with aids oriented on development of pre-mathematical and mathematical ideas. Based on observation, it was found out that both activities with aids help to develop specific cathegories, that is fine motorics, visual perception, thinking, memory, speech, geometric shapes, orientation on the surface, numeral sequences. In addition, the second activity with aid develops tactile perception, orientation in the picture and encourages cooperation in the group. Research shows that both activities with aids are helpful for children with visual impairments. During the first activity, the children were fulfilling tasks according to a preciseguidelines. Children were naming geometrical shapes, trying to orientate on a surface, and while doing so, they were practicing concepts related to orientation in an area. In the second activity with an aid, the children were trying to embrace shape-related features of objects, colors and matherials, while creating a picture. On randomly selected cards with tasks they were observing graphic images of numbers, trying to orientate on surface and to create a picture, developping verbal skills, practicing numeral systems and sequences, understanding the concept of numbers and their quantities and assigning a symbol on a cube to written numbers. Upon verification of those activities with aids in practice, it is obvious, that they are suitable for the development of pre-mathematical and mathematical concepts. During the research it was found out, how the attention of children during the activities was affected by motivation, surroundings and also the time of them working with the aid. Newly created aids will be left in the kindergarten "Mateřská škola pro zrakově postižené v Českých Budějovicích". These activities with aids can also be used in ordinary kindergarten or by parents.eng
dc.date.accepted2016-06-13
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineSpeciální pedagogika - vychovatelstvícze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programSpeciální pedagogikacze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeJánský, Petr


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam