Možnosti prevence vzniku ortopedických vad nohy u dětí předškolního věku
Abstrakt
Tato bakalářská práce se zaměřuje na ortopedické vady nohou u dětí předškolního věku a jejich prevenci. Noha je důležitým výkonným orgánem, který plní mnoho funkcí. Mezi hlavní funkce patří stoj a lokomoce. Neméně důležitou funkcí je schopnost nohy vnímat informace o terénu, po kterém se pohybujeme. Prostřednictvím receptorů umístěných v chodidle proudí tyto informace neustále do centrální nervové soustavy, kde jsou vyhodnoceny společně s informacemi z ostatních částí těla. Na základě těchto informací se děje velké množství navazujících komplexních dějů např. korekce těžiště, řízení polohy a pohybu těla.
V dnešní době nosí mnoho dětí nevhodnou obuv a nemá dostatek proprioceptivních podnětů. Následkem toho přestává být noha funkční a dochází ke vzniku různých ortopedických vad. Nesprávné postavení nohy se projeví v postavení celého těla, jelikož noha pracuje v rámci celého tělesného systému. Lidská noha se vyvíjí v období předškolního věku, proto je důležité věnovat se prevenci právě již v tomto období, dokud ještě nejsou zafixované patologické stereotypy.
V teoretické části jsou popsané základní informace vedoucí k pochopení dané problematiky. Je zde popsána anatomie nohy, její vývoj a funkce. Dále je práce zaměřena na získané ortopedické vady nohou, možnosti jejich prevence a vyšetření nohy. Poslední kapitola se věnuje vývoji dítěte v předškolním věku.
Cílem této bakalářské práce je informovat o tom, jaké existují ortopedické vady nohou u dětí, zároveň zmapovat, které vady jsou nejčastější a navrhnout preventivní opatření, která děti chrání před vznikem ortopedických vad nohou.
V praktické části byl proveden kvalitativní výzkum s vyhodnocením plantogramů dětí, které navštěvují mateřskou školu a následným vyhodnocením tří kazuistik před terapií a po ní. Ke sběru dat byl použit rozhovor k získání anamnézy, metoda pozorování a vstupní a výstupní kineziologický rozbor. Terapie trvala celkem deset týdnů a byla sestavena na základě senzomotorické stimulace s prvky hry tak, aby děti zvládly udržet pozornost.
Z výsledků této bakalářské práce vyplývá, že u všech tří probandů došlo v průběhu cvičení ke zlepšení stavu nohy i ke zlepšení stability celého těla.
Tato práce by mohla být přínosem pro současné i budoucí fyzioterapeuty, kteří se o tuto problematiku zajímají. Dále tato práce může fungovat jako podklad pro další a podrobnější zpracování tohoto tématu. Mohla by se uplatnit i při tvorbě výchovně - pohybových metodik v mateřských školách. Inspiraci pro cvičení by zde mohli najít i rodiče, kteří chtějí předejít vzniku ortopedických vad nohy svých dětí.